Menzis
Menzis groeit 40.000 klanten
De jaarlijkse periode waarin mensen kunnen overstappen van
zorgverzekeraar is gesloten. Menzis heeft deze periode succesvol
afgesloten met een groei van 40.000 nieuwe klanten. De grootste
stijging ligt bij Anderzorg en ook de labels Menzis en Azivo groeien.
Deze groei van 2% laat zien dat klanten bewust kiezen voor het
maatschappelijke en duurzame karakter van Menzis.
20 januari 2010
Maatschappelijk verantwoord
Menzis gaat niet voor de makkelijkste weg en de kortetermijnwinst.
Menzis heeft de verantwoordelijkheid om kwalitatief goede zorg voor
iedereen betaalbaar en toegankelijk te houden. Nu en in de toekomst.
Maatschappelijk betrokken, sociaal verantwoord, duurzaam en vooral
menselijk zijn de basisbegrippen van het Menzis-beleid. Menzis kiest
bewust voor complete verzekeringspakketten om daarmee de solidariteit
overeind te houden. Menzis kiest bewust voor de samenwerking met
natuurmonumenten, met gemeenten op het gebied van sociale minima en
met mantelzorgorganisatie Mezzo.
Klantgericht
Menzis wil voor klanten veel meer zijn dan alleen de rekeningbetaler.
We stellen de mens centraal en leveren maatwerk voor de klant. Klanten
hebben invloed op het beleid en worden actief betrokken bij het
inkopen van kwalitatief goede zorg. Zorgaanbieders die de beste en
meest patiëntgerichte zorg bieden, worden beloond met het Topzorg
predikaat. We wijzen klanten de weg naar de beste zorg, maar we sturen
of dwingen ze niet. Keuzevrijheid van de klant staat altijd voorop.
Waardering
De keuzes die Menzis maakt, worden gewaardeerd en dat blijkt niet
alleen uit de toename van het aantal klanten. Afgelopen jaar is de
klanttevredenheid toegenomen en kwam Menzis uit onafhankelijk
onderzoek als beste collectieve zorgverzekeraar. In het jaarlijkse
rapport van de NZa kwam het zorgkantoor van Menzis net als in 2008
weer als beste naar voren. Ook de medewerkertevredenheid ligt boven
het landelijke gemiddelde.
Naast het MKB voelen ook grote klanten zich thuis bij Menzis. PMA en
FNV, de twee grootste klanten, hebben ruim aan de groei van Menzis
bijgedragen. Tientallen ziekenhuizen en zorginstellingen zijn klant
geworden van Menzis, het beste bewijs dat Menzis in de zorg voor
kwaliteit staat.
Positief financieel resultaat 2009
Ook financieel staat Menzis er goed voor. Het beleggingsresultaat over
2009 laat een plus zien van 60 miljoen euro. Ook het bedrijfsresultaat
op zowel de Basisverzekering als de aanvullende verzekeringen is
positief. De exacte getallen zullen in de loop van het jaar met de
jaarcijfers duidelijk worden. Dit goede financiële resultaat heeft het
voor Menzis mogelijk gemaakt om de premiestijging voor 2010 te
beperken en onder het gemiddelde te houden. Dit positieve financiële
resultaat compenseert de verliezen sinds de invoering van de
Basisverzekering en is een goede stap op weg naar een verhoogde
solvabiliteiteis van de Nederlandse Bank.