Geluid grote bron van ergernis in Rijnmond; vaak wettelijk toegestaan, toch
overlast
12.01.2010 15:00
Persbericht
In 2009 daalde het aantal meldingen bij de Meldkamer van de DCMR
Milieudienst Rijnmond tot 20.586. Dit blijkt uit het vandaag
verschenen verslag `Milieumeldingen in Rijnmond - De gegevens over het
jaar 2009'. Ook het aantal meldingen over geluidhinder nam af van
16.866 in 2008 naar 14.922 in 2009. Toch was geluid een grote bron van
ergernis voor de Rijnmonders in 2009. Naast horecalawaai en geluid van
vliegverkeer, kwam geluidhinder in 2009 ook van laagfrequent geluid en
van treinverkeer. De huidige geluidwetgeving voorkomt overlast vaak
niet.
Geluidhinder komt vooral van wegverkeer, treinen, vliegtuigen,
industrie, horeca en evenementen. Geluid heeft veel bronnen, soms niet
makkelijk vast te stellen, zeker niet bij laagfrequent geluid.
Laagfrequent geluid is een verzamelnaam voor hele lage tonen, vaak
waarneembaar als een bromtoon. Dit geluid kan je ver van de bron horen
en is niet specifiek voor een bepaalde bron: moeilijk zoeken dus.
Eenmaal gevonden, biedt handhaving van de geluidwetgeving geen soelaas
want voor laagfrequent geluid geldt geen wet- of regelgeving. De Wet
geluidhinder voorkomt overigens sowieso geluidoverlast vaak niet. De
normen gaan namelijk uit van het gemiddeld aantal decibellen per jaar
en houden geen rekening met de overlast van geluidgebeurtenissen,
bijvoorbeeld het moment dat een trein voorbij rijdt. Wet- en
regelgeving biedt wanneer het gaat om handhaven van geluidoverlast bij
horeca-ondernemingen, daarentegen wel diverse instrumenten om
geluidoverlast te voorkomen. De DCMR handhaaft de geluidwetgeving
alleen bij bedrijven die vallen onder de Wet milieubeheer, maar zet
zich namens de lokale en regionale overheden tot in Brussel in voor
nieuwe toereikende geluidwetgeving.
De decibellen van geluid
De DCMR meet ook geluid om mogelijke normoverschrijding vast te
stellen en de herkomst van het geluid te bepalen. In 2009 onderzocht
de milieudienst onder andere de herkomst van geluid in de omgeving van
Westvoorne en Capelle aan den IJssel. In 2010 vervolgt de DCMR het
onderzoek naar de herkomst van het laagfrequent geluid in Nesselande.
Ook start de DCMR geluidmetingen aan de HSL-lijn in Lansingerland en
staat er al één vast meetpunt in het gebied bij de Callandbrug bij
Rozenburg. Dit geluidnetwerk wordt in 2010 uitgebreid met een meetpunt
in Westvoorne en in Pernis.
De hinderbeleving van geluid Jan van den Heuvel, directeur DCMR
Milieudienst Rijnmond: "Naast harde decibellen, wil de DCMR inzicht
krijgen in de geluidhinderbeleving van mensen." Hinderbeleving is van
allerlei factoren afhankelijk. Een belangrijke factor is de
geluidverwachting. In de duinen verwachten mensen minder geluid dan op
de Coolsingel. Van den Heuvel: "Geluidhinderbeleving moet meewegen in
de ruimtelijke inrichting van het Rijnmondgebied. Inzicht in
hinderbeleving is dus hard nodig. De DCMR zal in 2010 met het RIVM een
onderzoek doen naar de invloed van laagfrequent geluid in de
geluidhinderbeleving. Daarnaast zijn verschillende initiatieven
gestart met andere partijen zoals de Erasmus Universiteit en de GGD
voor onderzoek naar geluid- en gezondheidsbeleving."
Milieumeldingen en incidenten 2009
Meldingen zijn vanzelfsprekend aanleiding om het toezicht aan te
scherpen en bedrijven nemen dan ook vaak hun verantwoordelijkheid. Zo
kwamen zeven horecabedrijven niet meer terug in de meldingen top 10
van 2009 en werd de overlastsituatie bij verschillende bedrijven
verbeterd. Niet alleen het totaal aantal meldingen daalde, het aantal
meldingen in alle categorieën daalde. Het aantal stankmeldingen daalde
ook dit jaar verder naar 4.569 tegen 4.693 in 2008. De incidenten van
2009 veroorzaakten geen onveilige situaties met verstrekkende gevolgen
in de woonomgeving.
Het incident met de meeste meldingen van bewoners ging over
stankoverlast in januari van 2009. Een lekkage van een mengsel van
mercaptaan en sulfide bij het bedrijf C. Steinweg Handelsveem
veroorzaakte 201 meldingen.
Het complete milieumeldingenverslag 2009 is te vinden op
www.dcmr.nl/jaarverslagen.
Overzicht aantal meldingen en aantal voorvallen over de jaren
Grafiek
Voorval is een bundeling van meldingen en gegevens met dezelfde
(vermoedelijke) oorzaak. Overig zijn meldingen over visuele hinder,
onveiligheid, bodem, water en afval.
* excl. vliegtuigmeldingen
Milieudienst Rijnmond