Hogeschool Windesheim
Persbericht, 12 januari 2010
Positieve insteek aanpak gedragsproblemen bij leerlingen
Drie scholen voor primair onderwijs en Windesheim slaan de handen
ineen om op een nieuwe en, zoals uit onderzoek blijkt, effectieve
manier gedragsproblemen bij kinderen aan te pakken. Op 14 januari
aanstaande gaat de tweejarige pilot âSchool Wide Positive Behavior
Supportââ (SWPBS) in de regio Zwolle van start. De opgedane ervaringen
vormen bouwstenen voor een Nederlandse variant van dit van oorsprong
Amerikaanse model. Windesheim ondersteunt de activiteiten die
uitgevoerd moeten worden in het kader van de pilot. Daarnaast wordt er
uitgebreid onderzoek verricht naar de resultaten van het project.
Het model SWPBS is erop gericht om gedragsproblemen zoveel mogelijk te
voorkómen. Daartoe creëren twee basisscholen en een basisschool voor
speciaal onderwijs een positief en warm pedagogisch klimaat voor al
hun leerlingen. De kinderen leren welk gedrag er van hen verwacht
wordt. Daarbij richt de aandacht zich vooral op positief gedrag. Dat
werkt beter dan corrigeren van negatief gedrag.
Schoolbrede aanpak
Leerlingen met gedragsproblemen of met het risico hierop krijgen
vroegtijdige en passende ondersteuning, zowel bij het leren als, op
sociaal-emotioneel vlak. Om erachter te komen waarom het kind dit
gedrag vertoont, vindt er onderzoek plaats naar de achtergronden van
het kind en het gedrag. Kenmerkend voor het SWPBS-model is verder de
schoolbrede aanpak. Iedereen wordt erbij betrokken: van de conciërge
tot de directeur, van leerlingen tot ouders. Zodoende kan de aanpak op
school en thuis goed op elkaar worden afgestemd.
Aanleiding pilot SWPBS
De drie genoemde basisscholen worden steeds meer bevraagd om
leerlingen met gedragsproblemen adequaat op te vangen. Ze zijn dan ook
op zoek naar nieuwe en effectieve methodieken om invulling te geven
aan deze opdrachten. Dit vormde de aanleiding om deel te nemen aan de
pilot SWPBS. Uit verschillende onderzoeken in onder andere de VS en
Noorwegen blijkt dat het SWPBS- model positieve effecten heeft. Op de
scholen zijn minder gedragsproblemen, de sfeer is positief en veilig
en de schoolresultaten verbeteren aanzienlijk.