Wakkere Winkelaar breidt uit
(12 januari 2010)
De Wakkere Winkelaar, het diervriendelijke alternatief van Stichting
Wakker Dier voor de supermarktfolder, breidt uit wegens succes. Én
wegens noodzaak. De maatschappelijke druk tegen kiloknallers neemt
toe. Zelfs Minister Verburg vertelde deze week aan de supers dat
kiloknallen niet in hun duurzame beleid past . De supermarkten zelf
tekenen convenant na convenant voor een duurzamer assortiment, maar
uit de laatste supermarktmonitor van Milieudefensie en Varkens in Nood
(gisteren) blijkt dat zij meer stunten met dierenleed dan ooit
tevoren. Met de snel groeiende groep `wakkere winkelaars' wil Wakker
Dier de supers overtuigen om een bewuster en diervriendelijker beleid
te voeren. De Wakkere Winkelaar breidt uit van tweewekelijks naar
wekelijks en van zes naar tien vermelde supermarkten.
De Wakkere Winkelaar
Op www.wakkerdier.nl/wakkerewinkelaar kan iedereen zich (gratis)
inschrijven voor de Wakkere Winkelaar. De abonnee ontvangt dan elke
week de landelijke aanbiedingen van vleesvervangers en van biologisch
vlees, zuivel en eieren in de mail. De Wakkere Winkelaar wordt
samengesteld uit de folders en websites van de grootste 10
supermarkten: Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Jumbo, Plus,
Dirk/Bas/Digros, Spar, Dekamarkt, Coop en Vomar. In de folder staat
ook welke supermarkt deze week géén diervriendelijke aanbieding heeft.
"Helaas zijn de supers die geen diervriendelijke aanbieding hebben in
de folder vaak in de meerderheid, maar hier gaan we verandering in
brengen", aldus van Ormondt. "Alleen de Dirk heeft elke week
biologisch vlees in de aanbieding".
Supers komen afspraak niet na
In 2001 en 2004 besloten supermarkten gezamenlijk om het aandeel
biologische producten in de winkel op te krikken naar 10%. Het
percentage ligt helaas nog steeds onder de 5%. Begin 2009 tekenden de
supermarkten opnieuw een convenant. Ditmaal om de biologische afzet
met 10% per jaar te laten stijgen. "Met promotieacties op de
winkelvloer en in de folders, een betere presentatie en meer
schapruimte willen de supermarkten de consument verleiden tot de
aankoop van nog meer biologische producten", aldus het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel dit voorjaar. Uit de Supermarktmonitor Vlees
en Vleesvervangers, die ieder halfjaar door Varkens in Nood en
Milieudefensie wordt gepubliceerd, blijkt echter dat in de folders van
de supermarkten de aanbiedingen van goedkoop vlees uit de
vee-industrie alleen maar toenemen.
Consument let erg op aanbiedingen
Met hun folders en aanbiedingen hebben supermarkten veel invloed op
wat de consument eet. Door de recessie is deze invloed nog
duidelijker: 44% van de consumenten let op aanbiedingen . En 14 cent
van elke uitgegeven euro gaat naar aanbiedingen . In februari 2009
trok de Europese Commissie aan de bel vanwege de groeiende macht van
supermarkten. "Onmiskenbaar blijkt dat van elke euro die aan voeding
wordt uitgegeven, steeds minder bij de boer terecht komt en steeds
meer bij de verwerkers en supermarkten", aldus een woordvoerder van
het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in Trouw . Wakker Dier wil
dat supermarkten verantwoordelijker omgaan met hun macht, en dat ook
laten zien in hun folders.
CampagneWakker Dier
In oktober startte Wakker Dier met een radio-offensief: bij goedkoop
vlees betalen dieren de prijs. Ook ageerde Wakker Dier met radiospots
tegen het stunten met dierenleed. Eén spot ging over het kiloknallen
van de C1000: `het is niet wijs, zo stunten met de prijs'. Een andere
radiospot ging over goedkoop barbecuevlees: `dat goedkope karbonaadje
had bij jou op de bbq meer frisse lucht dan toen het nog een varken
was'. Met de Wakkere Winkelaar vecht Wakker Dier samen met de
consument tegen stunten met vlees.
---
Stichting Wakker Dier