Kamervragen over veetransporten in de kou
12 januari 2010 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister meldt dat voor lang transport (> 8 uur)
het vervoermiddel gekeurd en uitgerust moet worden met een
temparatuurregistratiesysteem. De transporteur moet hiervoor zorgen.
Datum 12 januari 2010
Betreft Kamervragen over veetransporten in de kou
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van het lid Thieme (PvdD) over
veetransporten in de kou van 6 januari 2010.
1
Kent u het bericht "Varkens op weg naar slacht lijden in kou"? 1)
Ja.
2 en 5
Is het waar dat wagens die gebruikt worden voor veetransporten korter dan 8 uur
niet gekeurd hoeven worden en er om die reden geen temperatuursensoren
aanwezig hoeven te zijn? Zo ja, waarom worden deze wagens niet gekeurd?
Deelt u de mening dat vervoer met gesloten ventilatieopeningen strijdig is met
Verordening (EG) Nr. 1/2005 van de Raad 2) die stelt dat er voldoende ventilatie
aanwezig moet zijn tijdens transport? Zo ja, hoe kan dierenwelzijn tijdens
perioden van kou dan voldoende in acht worden genomen tijdens transporten
korter dan 8 uur? Zo nee, waarom niet?
De Verordening (EG) nr. 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens vervoer
vereist alleen voor lang transport (> 8 uur) dat het vervoermiddel is gekeurd en is
uitgerust met een temperatuurregistratiesysteem. Voor vervoermiddelen die
gebruikt worden voor kort transport (
Indien een vervoermiddel deze bescherming biedt, kan het dierenwelzijn in acht
worden genomen. Naast bescherming tegen extreme temperaturen dient er ook
voldoende geventileerd te worden. Indien een vervoermiddel alleen de
beschikking heeft over natuurlijke ventilatie en alle ventilatieopeningen zijn
gesloten, zal dit tot gevolg hebben dat de diercompartimenten onvoldoende
geventileerd worden. Naast onvoldoende bescherming tegen extreme weersomstandigheden
en extreme temperaturen levert onvoldoende ventilatie een
overtreding op van de Verordening.
Het is aan de transporteur om te zorgen dat voldaan wordt aan de Verordening.
Op het moment dat de toezichthouder constateert dat hier niet aan wordt
voldaan, zal opgetreden worden, zoals in onderhavig geval ook gebeurd is.
3
Deelt u de mening dat met de huidige weersomstandigheden het welzijn van de
dieren als gevolg van de kou bij veetransporten onder de 8 uur ook in gevaar
komt? Zo ja, bent u bereid hiervoor aanvullende maatregelen te nemen? Zo nee,
waarom niet?
Nee. De transportverordening biedt voldoende waarborgen voor het welzijn van de
dieren, ook tijdens koudeperioden. Het welzijn van het dier kan wel in het geding
zijn indien de transporteur de Verordening niet naleeft.
4
Kunt u uiteenzetten of er in perioden wanneer het overdag vriest extra controles
plaatsvinden ten aanzien van dierenwelzijn tijdens veetransporten? Zo ja, door
wie worden deze controles uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?
Tijdens reguliere controles wordt door de toezichthouder extra gelet op aantasting
van het dierenwelzijn door extreme weersomstandigheden zoals de kou tijdens
veetransporten.
6
Bent u bereid deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden gelet op de
actuele weerssituatie, doch in elk geval vóór 12 januari a.s.?
Ja.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) De Telegraaf, 4 januari 2010
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5709936/__Varkens_op_weg_naar_slacht_in_kou__.ht
ml?p=13,1
2) Inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende
activiteiten en tot wijziging van de Richtlijnen 64/432/EEG en 93/119/EG en van
Verordening (EG) nr. 1255/97
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit