Gemeente Asten
producten www.asten.nl
Eerste volledig digitale producten www.asten.nl
Sinds maandag 11 januari 2010 kunt u via deze website een aantal
gemeentelijke producten en diensten geheel online bestellen en
afhandelen.
Vanuit thuis producten en diensten gemeente Asten bestellen
Verbetering van de gemeentelijke dienstverlening is een belangrijk
speerpunt van het gemeentebestuur van de gemeente Asten. Een
belangrijk middel hierbij is de nieuwe website www.asten.nl waarop u
in de toekomst steeds meer zaken thuis vanaf uw pc kunt regelen. Sinds
maandag 11 januari 2010 kunt u via de website al een aantal
gemeentelijke producten en diensten geheel online bestellen en
afhandelen.
Digitale producten
Achter de schermen is de afgelopen tijd veel werk verzet om de
dienstverlening voor de inwoners van Asten te verbeteren. Vanaf nu
kunt u digitaal een uittreksel van de burgerlijke stand of een
GBA-afschrift aanvragen bij de gemeente. Ook is het mogelijk om een
verhuizing binnen de gemeente via internet door te geven. In de loop
van 2010 komen daar onder andere de volgende producten en diensten
bij: bezwaarschriften, evenementen- en kapvergunningen,
eigenverklaringen rijbewijs en diverse Wmo-producten. U kunt deze
producten en diensten bestellen en afhandelen door online een
formulier in te vullen. Natuurlijk gaan we daarbij veilig met uw
persoonsgegevens om. Hiervoor zijn we aangesloten bij DigiD. Na het
inloggen met DigiD kunt u het product direct afrekenen en dan krijgt u
het thuisgestuurd.
Dienstverlening
Om de dienstverlening van de hele overheid - en dus ook van gemeenten
- te verbeteren, is het concept `Overheid heeft Antwoord'
geïntroduceerd. De overheid wil transparanter zijn en de burger
centraal stellen. Het is de bedoeling dat in 2015 gemeenten een
herkenbare ingang zijn voor alle vragen aan de overheid. Herkenbaar
door één telefoonnummer, één fysieke informatiebalie en één website en
digitaal loket waar u terecht kunt met al uw vragen aan de overheid.
Welk kanaal u ook kiest, u krijgt steeds hetzelfde betrouwbare
antwoord en u kunt de gemeente aanspreken op kwaliteitsnormen voor
afhandeltijd, juistheid en klantvriendelijkheid. De website is een
belangrijk onderdeel in het proces om onze dienstverlening te
verbeteren. De in 2009 vernieuwde website van de gemeente Asten sluit
helemaal bij deze werkwijze aan. Hier vindt u alle belangrijke
informatie over de gemeente en haar producten en diensten en u kunt er
steeds meer producten volledig digitaal aanvragen. Zo kunt u 24 uur
per dag, 7 dagen per week bij de gemeente terecht. Binnenkort starten
wij ook met de verbouwing van het gemeentehuis. Alle loketten voegen
wij samen tot één balie waar u met al u vragen terecht kunt.
DigiD
Om veilig zaken te kunnen doen met de overheid op internet, gebruikt u
uw persoonlijke DigiD (spreek uit: `die-gie-dee') - uw digitale
identiteit. Als u naar de balie van het gemeentehuis of naar een
andere overheidsinstelling gaat, dan kunt u zich legitimeren met uw
identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Op de website van de gemeente
Asten kunt u zich vanaf januari 2010 met DigiD legitimeren. DigiD
zorgt ervoor dat uw gegevens beschermd blijven en dat niemand anders
onder uw naam een aanvraag kan doen. Kijk voor meer informatie over
DigiD op www.digid.nl of download de handleiding DigiD.
Meer weten?
Hebt u vragen over de website? Neem dan contact op met de gemeente
Asten via (0493) 671 212 of stuur een e-mail naar gemeente@asten.nl.