Gemeente De Ronde Venen
Strooiroutes aangepast door tekort aan zout
De strooiroutes in de gemeente De Ronde Venen zijn aangepast als
gevolg van een tekort aan strooizout. De gemeente beschikt nog maar
over een zeer beperkte voorraad zout om wegen berijdbaar te houden en
heeft daarom besloten alleen nog maar op belangrijke doorgaande
hoofdroutes, busroutes en fietspaden te strooien. Gezien de winterse
omstandigheden waardoor Nederland wordt getroffen en de grote vraag
naar zout, is de verwachting dat de aangepaste strooiroutes voorlopig
van kracht zullen blijven.
Om de resterende voorraden strooizout zo eerlijk mogelijk te verdelen
tussen Rijk, provincies en gemeenten, zijn op voorstel van het
ministerie van Binnenlandse Zaken zogenaamde regionale zoutloketten in
het leven geroepen. Het beschikbare strooizout wordt via deze loketten
onder de verschillende overheden verdeeld, rechtstreeks zout betrekken
van de leverancier is niet meer mogelijk. De Ronde Venen neemt deel
aan het regionale loket dat in de provincie Utrecht is gevormd. Het is
nog niet duidelijk wanneer en hoeveel strooizout de gemeente via dit
regionale loket krijgt.
Besloten is daarom voorlopig alleen maar te strooien op hoofdroutes
van auto- en fietsverkeer en op busroutes. Op bijgaand kaartje is te
zien wat de hoofdroutes van het autoverkeer zijn. Getracht wordt deze
routes zo goed mogelijk berijdbaar te houden, maar gezien de nijpende
zouttekorten zal het strooien tot een minimum worden beperkt. Ook
wordt het zoutstrooisel vermengd met zand om een beter effect te
krijgen. Maar dit zout/zand mengsel biedt kwalitatief minder resultaat
dan het puur strooien met zout. Voor deze aanpak is echter gekozen om
zolang mogelijk met de bestaande voorraad te kunnen doen.
Buiten de belangrijke verkeersroutes wordt niet meer gestrooid, zolang
de gemeente een beperkte voorraad heeft . Dit betekent dat deze wegen
zeer glad kunnen zijn! Verkeersdeelnemers worden opgeroepen hier
zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Te downloaden:
* Strooiroute_Gemeente_De_Ronde_Venen_1.pdf (2,89 MB)