INLIA
Petitie tegen wijziging art 16 VW 12/01/2010
Afsluiten van de mogelijkheid tot legalisering is geen oplossing
Op initiatief van OKIA, Kerk in Actie en andere organisaties is een
petitie opgesteld die aandacht vraagt voor een wetsvoorstel dat het
mogelijk maakt een verblijfsvergunning te weigeren aan alle mensen die
ooit zonder verblijfsvergunning in Nederland verbleven.
De ondertekenaars, organisaties en particulieren, komen allen in hun
werk in aanraking met mensen die zich in een precaire situatie
bevinden: die slachtoffer zijn van huiselijk geweld, mensenhandel, of
die om andere redenen gestrand zijn. Daaronder ook mensen die zich
zonder verblijfsvergunning in dit land bevinden. Soms met kinderen die
jarenlang in procedures van hun ouders zijn meegenomen zonder dat naar
hun eigen rechten en belangen is gekeken.
Hoewel het beleid ten aanzien van deze groep restrictief is, zijn er
nog enkele instrumenten over, of juist de laatste tijd ontwikkeld, om
deze kwetsbare groepen te begeleiden naar een stabielere en veilige
situatie waarbij ook legaal verblijf een optie is. Deze optie lijkt nu
ongedaan gemaakt te worden.
Wij zijn ervan overtuigd dat het afsluiten van de legaliseringsoptie
meer problemen veroorzaakt dan ze oplost. Hoe ook de grenzen gesteld
worden, vanuit ons dagelijks werk willen wij voorleggen dat een
realistische en humane omgang hiermee in het belang is van de mensen
om wie het gaat, maar evenzeer voor de kwaliteit van deze samenleving.
De petitie vraagt aan Staatssecretaris Albayrak om het wetsvoorstel te
herzien. Ook u kunt t/m 18 januari 2010 de petitie ondertekenen door
een e-mail te sturen aan Marijke Bijl (Stichting OKIA). In de e-mail
hoeft u alleen uw naam/organisatie en functie/woonplaats te vermelden.
Tekent u bij voorkeur als organisatie; bij individuele ondertekening
graag met vermelding van functie en/of woonplaats.
Hieronder volgt de volledige tekst van de petitie, die ook door de
Stichting INLIA wordt onderschreven.
Petitie
Onderstaande organisaties pleiten ervoor niet in te stemmen met de
voorgestelde wijziging van artikel 16 van de Vreemdelingenwet.
Naar onze verwachting:
1) zal het artikel een groot obstakel vormen voor hulpverlening aan
groepen waar nu juist inspanning is geleverd om toegankelijke
procedures en samenwerkingsverbanden te cre-eren;
De vooruitgang in de hulpverlening aan slachtoffers van huiselijk
geweld, mensenhandel, zieke uitgeprocedeerde asielzoekers, kinderen en
andere kwetsbare groepen zonder verblijfsvergunning zal teniet worden
gedaan als deze mensen niet/nooit meer legaal kunnen worden. Dat is
een zware sanctie. Zeker zal dit tot gevolg hebben dat veel
slachtoffers van misstanden geen hulp meer durven zoeken. Een positie
die misbruikt zal worden door de verkeerden.
2) zal het artikel leiden tot een toename van nieuwe en verlengde
procedures, waarvan een deel ook gewonnen zal worden op basis van
internationaal recht.
Voor degenen die wel hulp durven zoeken zullen procedures aangegaan
worden. Een deel ervan zal naar verwachting ook gewonnen worden omdat
de staat aan internationale verdragen gebonden is, zoals het recht op
gezinsleven, bescherming van kinderen.
3) kan het artikel leiden tot een toename van illegaal verblijf
Wanneer migranten de mogelijkheid van legalisering ontnomen wordt,
bestaat een reeele kans dat zij in Nederland zullen blijven wonen
zonder verblijfsvergunning, met alle persoonlijke en maatschappelijke
problemen van dien.
Daarmee is de voorgestelde regeling onredelijk en onwenselijk, want
contraproductief in zijn effecten.
Graag ook merken ondertekenende organisaties nog een meer principieel
punt op.
Migratie is een onlosmakelijk deel van deze wereld. Ook als
onuitgenodigde migratie als niet wenselijk wordt gezien, dan is het
nog geen misdrijf. Er is veel beleid ontwikkeld, de laatste jaren, om
immigratie naar Nederland te ontmoedigen. We zien dat mensen heel snel
tot ongewenst vreemdeling verklaard worden. Illegaal verblijf kan als
zodanig al grondslag vormen voor ongewenstverklaring. In de praktijk
merken we dat dat onredelijk en complicerend kan uitpakken.
Waar we al terughoudendheid willen bepleiten in het gebruik van de
bestaande mogelijkheid om mensen op individuele basis tot ongewenst
vreemdeling te verklaren, maken we op principiele gronden bezwaar
tegen het collectieve karakter van het voorgestelde artikel 16. Zware
sancties, die vergelijkbaar zijn met strafrechtelijke maatregelen,
dienen proportioneel voorbehouden te blijven aan misdrijven, en dienen
op individuele gronden te worden bepaald.
(zie voor de lijst met ondertekenaars de site van Kerk in Actie,
http://www.kerkinactie.nl/site/uploadedDocs/100108Petitieeneerstelijst
ondertekenaars2.pdf