KPMG
Crisis stuwt fusies en overnames in automobielsector
12|01|10 - Vooral de opkomende markten, zoals Azië, Oost Europa en
Rusland verwachten groei. Bedrijven in Azië verwachten bijna 80%
groei.
De mondiale automobielsector verwacht dat het aantal fusies en
overnames als gevolg van de kredietcrisis de komende vijf jaar fors
zal toenemen. Vooral de hoge schuldenlast en het risico van een
faillissement dwingen de bedrijven tot een fusie of overname.
Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder 200
bedrijven in de automobielsector naar de toekomst van de branche.
Bijna 90% van de bedrijven ziet de eigen financiële situatie als de
belangrijkste drijfveer voor een fusie of overname. Daarnaast geeft
ruim 80% van de ondernemingen aan dat de noodzaak tot technologische
vernieuwing een belangrijke aanleiding vormt.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven het voldoen
aan de veranderde eisen van de consument als de belangrijkste basis
zien om de komende vijf jaar te kunnen overleven. Ruim 90% geeft aan
dat het brandstofverbruik bovenaan het lijstje van de consument staat,
gevolgd door duurzaamheid en veiligheid. Hoewel zowel de kredietcrisis
als de consument eisen stellen aan de branche, ziet de mondiale
automobielsector de toekomst met gematigd optimisme tegemoet. Vooral
de opkomende markten, zoals Azië, Oost Europa en Rusland verwachten
groei. Bedrijven in Azië verwachten bijna 80% groei.
Met betrekking tot de winstgevendheid zijn de respondenten negatief
gestemd over Tier-2 leveranciers en dealers. Bijna 45% verwacht een
teruggang in winstgevendheid van deze toeleveranciers en slechts 20%
is positief gestemd over de winstontwikkeling bij dealers. Het meest
positief is men over de winstontwikkeling bij OEMs en financiële
dienstverleners.
"Zorgen maakt de sector zich nog steeds over de wereldwijde
overcapaciteit", constateert William Koot, segmentleider Automotive
bij KPMG Advisory.
Koot: "Ondanks de maatregelen om de capaciteit terug te dringen, vindt
de branche dat de overcapaciteit nog altijd het grootst is in
Noord-Amerika. Van de onderzochte bedrijven geeft bijna 90% aan zich
zorgen te maken over de overcapaciteit in dit deel van de wereld. Het
is daarbij opvallend dat de bedrijven zich ook ongerust maken over de
overcapaciteit die in de opkomende economieën dreigt te ontstaan. De
bedrijven verwachten dat er binnen drie tot vijf jaar overcapaciteit
ontstaat in Rusland en Brazilië en dat dit niet veel later ook in
China zal gebeuren. "
De bedrijven verwachten dat met name het marktaandeel van de Chinese
merken de komende vijf jaar zal toenemen. Bijna 80% verwacht een
vergroting van het marktaandeel van de Chinese merken, gevolgd door de
Koreaanse merken Kia en Hyundai met 73% en de Indiase merken met 72%.
Daarnaast zien de bedrijven het marktaandeel van met name Volkswagen,
Toyota en Honda toenemen. Koot: "Volgens de sector hebben de best
scorende merken vooral voordelen op het gebied van prijs en product.
Opvallend is toch wel dat Kia en Hyundai het goed blijven doen en ook
dat Volkswagen het onder de huidige economische omstandigheden goed
blijft doen. Wat we ook terug zien in de Nederlandse markt waar
Volkswagen en Toyota samen goed waren voor bijna 20% van de verkochte
auto's. De Amerikaanse merken blijven duidelijk achter als het gaat om
marktaandeel, waarbij Chrysler fors gedaald is. Van Fiat, van groot
belang voor de directe toekomst van deze producent, verwacht de sector
echter een toename van het marktaandeel."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP
and a member firm of the KPMG network of independent member firms
affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'),
a Swiss entity. All rights reserved.