Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
Na twee jaren van daling weer groei van inkomend toerisme in 2010
12 jan - Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
(NBTC) werden in 2009 500.000 meer vakanties door Nederlanders in
eigen land ondernomen (+3%). Tegelijkertijd bezochten 2% minder
buitenlanders ons land voor toeristische of zakelijke doeleinden. Voor
2010 verwacht het NBTC een lichte stijging van zowel het binnenlands
als het inkomend toerisme.
Binnenlandse vakanties in 2010 populair
2009 stond vooral in het teken van vakantie in eigen land. Nog nooit
was de aandacht voor binnenlands toerisme zo groot. Jos Vranken,
algemeen directeur NBTC: "Dit is een mooi resultaat, maar nu is het
zaak om dit vast te houden en verder uit te bouwen." Qua inkomend
toerisme bleven de aantallen bezoekers achter bij 2008. Deze daling is
voor een belangrijk deel terug te voeren op de economische crisis, de
dure euro en de naweeën van de vliegtaks. Met name de Britten en
Spanjaarden bezochten ons land minder. Het aantal Duitsers en Belgen
nam juist toe, mede omdat Nederland voor buurlanden in economisch
mindere tijden een interessant alternatief vormt.
Herstel inkomend toerisme 2010
Het NBTC verwacht in 2010 een lichte stijging van zowel inkomend als
binnenlands toerisme. De verwachting is dat Nederlanders,
geconfronteerd met een koopkracht die onder druk staat en een
groeiende werkloosheid, ook in 2010 meer in eigen land op vakantie
gaan. Wat betreft de buitenlandse markt zal Nederland profiteren van
het herstel van consumentenvertrouwen.
Ook het internationale evenement Holland Art Cities draagt bij aan de
groei van het inkomend toerisme evenals een aantal gerichte
marketingactiviteiten. Jos Vranken: "Wij zullen ook in 2010 samen met
de sector een reeks marketingcampagnes ontwikkelen ter stimulering van
bezoek en bestedingen in Nederland, wat bijdraagt aan de
werkgelegenheid in ons land. Voorbeelden hiervan zijn een
internationale stedentripcampagne en een campagne ter promotie van de
Nederlandse kust."