CSO adviseert: strippenkaart moet voorlopig blijven in Rotterdam
12/01/2010 10:07
Persbericht
Plaats en datum: Utrecht, 12 januari 2010
CSO adviseert: strippenkaart moet voorlopig blijven in Rotterdam
De CSO heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat geadviseerd reizigers voorlopig de
mogelijkheid te blijven bieden met de strippenkaart te reizen in Rotterdam en omgeving.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de vervoerbedrijven die in en rond Rotterdam
rijden willen de strippenkaart in bus en tram per 11 februari als geldig vervoerbewijs
afschaffen. Reizen met de OV-chipkaart wordt dan ook in bus en tram verplicht. In de
metro kan al sinds begin 2009 alleen met de OV-chipkaart gereisd worden.
Een belangrijke reden voor het advies is de informatievoorziening over de OV-chipkaart
die nog niet op orde is. Veel informatie is alleen via internet te achterhalen. Brochures zijn
lastig te krijgen en zijn niet altijd volledig actueel. Mensen missen dus essentiële
informatie. Bijvoorbeeld waar men met vragen terecht kan en waar de kaart kan worden
opgeladen. Het gaat daarbij niet alleen om algemene informatie over de werking van de
kaart en de tarieven, maar ook over de adressen waar mensen met vragen over de kaart
terecht kunnen en waar de kaart kan worden opgeladen.
Ook ligt het gebruik van de OV-chipkaart in bus en tram nog erg laag (25 tot 30%). Ter
vergelijking: NS wil de papieren kaartjes pas afschaffen wanneer 70% van de reizigers
tevreden is over de OV-chipkaart. Overigens vergeet zelfs van deze groep 'voorlopers'
(degenen die 'vrijwillig' overstappen op de OV-chipkaart) rond 4% bij het uitstappen hun
chipkaart langs de kaartlezer te halen. Met als gevolg dat de reiskosten voor de reiziger
onnodig oplopen. Wanneer iedereen verplicht wordt met de chipkaart te reizen is het niet
denkbeeldig dat dit percentage nog oploopt.
De gezamenlijke consumentenorganisaties hebben enkele jaren geleden een manifest met
11 eisen opgesteld waaraan de chipkaart voorafgaand aan de invoering zou moeten
voldoen. Deze eisen hebben onder andere betrekking op goede voorlichting en gemak. De
CSO ziet geen reden deze eisen nu te laten vallen.