Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Dankzij opbrengst Pink Ribbon Magazine
Monitor Borstkanker nu online
Hoofddorp, 11 januari 2010 - Vandaag gaat de Monitor Borstkankerzorg online op www.borstkanker.nl. En dat is goed nieuws voor alle borstkankerpatiënten in Nederland. De Monitor is het eerste instrument dat laat zien hoe borstkankerpatiënten de zorg van ziekenhuizen ervaren. De Monitor is ontwikkeld met steun van Stichting Pink Ribbon en gefinancierd uit de opbrengst van Pink Ribbon Magazine van Sanoma Uitgevers, die de stichting al ruim vijf jaar steunt in de strijd tegen borstkanker.
De Monitor laat zien hoe de borstkankerzorg in een bepaald ziekenhuis is georganiseerd, hoe andere patiënten deze zorg ervaren en in hoeverre het ziekenhuis voldoet aan de basiseisen voor goede zorg, opgesteld door de patiëntenvereniging (BVN). Op basis van die informatie kun je - liefst samen met je huisarts - een gemotiveerde keuze maken voor een ziekenhuis.
Vergelijken
De Monitor maakt met een paar muisklikken duidelijk wat iemand met borstkanker van een ziekenhuis mag verwachten. Mensen kunnen ziekenhuizen in hun regio vergelijken op punten die belangrijk voor hen zijn, zoals het aantal borstkankerpatiënten dat het ziekenhuis jaarlijks behandelt, de snelheid van onderzoeksuitslagen, de mogelijkheden voor directe borstreconstructie en begeleiding door de mammacareverpleegkundige.
Feedback
Na vier jaar van intensieve ontwikkeling gaat de Monitor vandaag online. Vanaf nu worden er gaandeweg nieuwe patiëntenervaringen toegevoegd, die landelijk opgevraagd worden via de ziekenhuizen en vanaf medio 2010 zichtbaar zijn in de Monitor. De BVN werkt daarvoor intensief samen met de ziekenhuizen in Nederland. Van de 128 ziekenhuislocaties werken er op dit moment al 76 mee aan het verzamelen van patiëntenervaringen. En dit aantal groeit gestaag. Ziekenhuizen krijgen door de patiëntenervaringen in de Monitor doorlopende feedback op de geleverde zorg.
Op www.borstkanker.nl
De Monitor Borstkankerzorg is ontwikkeld door BorstkankerVereniging Nederland (BVN) en MediQuest volgens een eerder concept van het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO. De Monitor staat op de site van BVN. Kijk op www.borstkanker.nl.
Sanoma Uitgevers weet wat er leeft
Sanoma Uitgevers is met bijna 80 publiekstijdschriften (met bijbehorende extensies en evenementen), circa 180 websites en 15 mobiele sites het grootste mediabedrijf in Nederland. Met alle print- en digitale media heeft het een bereik van circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR). Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften en bezoekers van sites en evenementen. Wat doelgroepen weten, doen en laten. En die kennis deelt Sanoma graag met haar business partners om hun doelen te bereiken.
In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters Sanoma Digital (v/h ilse media) en Mood for Magazines een omzet van 515,7 miljoen euro.
Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.
Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl
Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL
Voor meer informatie over Stichting Pink Ribbon: www.pinkribbon.nl
Voor meer informatie over BorstkankerVereniging Nederland: www.borstkanker.nl
Ingezonden persbericht