Ingezonden persbericht


GENERATIE XD - DISNEY
DOET GROOTSTE ONDERZOEK OOIT IN EUROPA ONDER JONGEREN 8-14

Hilversum, 11 januari 2010 De kids van nu, een nieuwe digitaal bewuste generatie, is betrokken bij het grootste Europese onderzoek dat ooit is uitgevoerd. Ruim 3000 kinderen tussen de 8 en 14 jaar uit zes verschillende Europese landen hebben deelgenomen aan het onderzoek dat door Disney is uitgevoerd. Het rapport geeft onder andere inzicht in de rol die internet heeft in het leven van kids. Hieruit blijkt dat de komst van internet wordt gezien als aanvulling en niet als vervanging van face-to-face contact.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Disney die voor de televisiezender Disney XD doorlopend onderzoek doet naar wat kids in de doelgroep beweegt. Generatie XD zijn kinderen die tussen 1995 en 2001 zijn geboren en waarvan de ouders Generatie X worden genoemd. Het belangrijkste verschil is dat deze jongeren nooit een leven zonder mobiele telefoons, computers, dvd's en sociale media hebben gekend.

Marieke van Heeswijk, Deputy General Manager Disney Channels Benelux: 'Het onderzoek geeft een goed beeld van de kids van nu. Ze maken veel gebruik van nieuwe communicatie-middelen en willen content altijd en overal tot hun beschikking hebben. Hier speelt Disney XD op in door naast het televisiekanaal ook een magazine en een website aan te bieden.'

Het onderzoek onthult de volgende trends:


* Digitale Generatie - XD's gebruiken internet als aanvulling op hun sociale leven en niet als vervanging van face-to-face contact
* -Face-to-face contact heeft nog steeds de voorkeur om bij te praten met vrienden (30%) en gaat boven sms-en (15%), chatten (14%) en telefoneren (8%)
* -95% vindt dat internet en computers belangrijk voor hen zijn
* -53% vindt dat internet hun leven verbetert en het makkelijker maakt om met vrienden te spreken buiten school
* -44% geeft aan dat internet het makkelijker maakt om contact te houden met vrienden
* -internet wordt het meest gebruikt om te gamen (74%) gevolgd door het maken van huiswerk (59%)
* Mini-ondernemers - ondanks de kredietcrisis lukt het de doelgroep om al vroeg goed met geld om te gaan
* -70% spaart hun zakgeld liever dan het direct uit te geven
* Ambities -XD's ontwikkelen sterke familie-waarden en ambiëren traditionele beroepen in plaats van de zoektocht naar roem en BN-er zijn
* -De top 5 beroepen zijn: dierenarts, leraar, voetballer, dokter en politie-agent
* -de persoon waar de jongeren het meeste tegenop kijken is in alle landen hetzelfde: hun moeder (43%). De vader staat op de tweede plaats met 30%
* Milieu - Generatie XD zegt het belangrijk te vinden om te geven om de aarde en het behoudt hiervan
* -97% vindt het belangrijk om om te kijken naar de aarde en 74% recyclet al regelmatig

Gaby Siera, Managing Director onderzoeksbureau Beautiful Lives: 'Er groeit een generatie op waarvoor technology geen 'big thing' meer is. Het is een net zo vanzelfsprekend onderdeel van hun leven als eten, drinken en fietsen bij wijze van spreken. Het onderscheid dat hun ouders maken tussen televisie, internet en gamen is voor hen helemaal niet relevant. Generatie XD wil gewoon op allerlei manieren betrokken zijn bij entertainment. Het is mooi om te zien hoe volwassenen sceptisch tegenover deze generatie staan die individualistischer en egocentrischer zou worden dan ooit juist vanwege alle solistisch ogende beeldschermactiviteiten. Terwijl het tegendeel waar blijkt te zijn. Geen generatie die al op zo'n jonge leeftijd zo actief is in het onderhouden van zijn sociale contacten en die betrokken is bij wat er speelt in de wereld, juist door die vanzelfsprekende rol van media in hun leven!'

Disney XD is dé nieuwe televisiezender voor stoere jongens en meiden van 6 tot 14 jaar. Het station daagt kids uit en neemt hen mee in de wereld van sport, gaming, avontuur en muziek. En alles met een grote dosis humor. Kortom: Disney XD is fun! De nieuwe televisiezender is dagelijks te zien van 06.00 s' ochtends tot 18.00 s' avonds en online op www.disneyxd.nl.



Ingezonden persbericht