Gemeente Utrecht


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
130 Vragen van de heer dr. C. Baerveldt
(ingekomen 3 december 2009
en antwoorden door het college verzonden op 11 januari 2010 )

Vragen over niet legen afvalbakken en vervuiling in Utrecht Oost

Op de wijkbijeenkomst Oost van 29 september hebben veel bewoners geklaagd over de toenemende vervuiling van (delen) van de wijk. Enkele bewoners stelden dat de gemeente minder haar taken uitvoert en dat daardoor de wijk vervuilt. Specifiek werd gemeld dat afvalbakken op straat ook na herhaald melden, niet werden geleegd.

Wij willen het college daarom het volgende vragen:

1.
a. Is het college bekend met bewonersklachten over het niet legen van afvalbakken op straat, ook na herhaalde melding?
Ja. In de periode juli tot en met september zijn in het Bewoners Meldingen Systeem (BMU) voor de wijk Oost 79 meldingen geregistreerd over volle prullenbakken. Hierbij zitten voor één locatie ook herhalingsmeldingen. Vanaf oktober is het aantal meldingen minder dan gemiddeld 10 per maand.

b. Herkent het college zich in deze en soortgelijke klachten van de laatste tijd over vervuiling in (delen van) de wijk Oost?
Ja. Klachten worden serieus genomen. Uitkomsten van schouwen door derden laten echter zien dat de afgesproken normen gehaald worden. Alleen de schouw van november 2009 wijst uit dat in die maand de norm niet is gehaald: 14% van de openbare ruimte in Oost scoorde toen onvoldoende. In deze maand lag, in verband met de veiligheid, de prioriteit bij het opruimen van blad.

c. Welke mogelijkheden heeft het college om klachten in de toekomst te voorkomen en kan/wil zij deze benutten?
Door gerichte inzet van extra inhuur in de periode dat er meer afval wordt achtergelaten. Binnen de norm (maximaal 10% van de openbare ruimte mag lager dan voldoende scoren) zijn klachten evenwel nooit helemaal te voorkomen.
2.
a. Is er in de wijk Oost bezuinigd op uitvoerende taken van de gemeentereiniging?
Op het totale budget voor het schoonhouden van de openbare ruimte is bezuinigd.

b. Zo ja, waaruit bestaan deze bezuinigingen en wat zijn de gevolgen voor de reguliere taken van de reinigingsdienst in Oost?
Met ingang van 2009 is gemeentebreed een bedrag van EUR 250.000 bezuinigd op onkruidbestrijding op verhardingen en een bedrag van EUR 300.000 op straatreiniging (in het kader van taakstelling organisatie 2010 uit 2008). Gevolg is niet dat de normen voor het schoonhouden neerwaarts zijn bijgesteld. Ook niet in Oost.

c. Welke gevolgen hebben deze bezuinigingen voor de personele inzet van vast en tijdelijk personeel in Oost?
Voor de inzet van vast personeel hebben de bezuinigingen geen gevolgen, voor tijdelijk zie svp hierboven onder 1c.


---- --