Ingezonden persbericht
Horeca verwacht stijging zakelijke bestedingen
Amsterdam, 11 januari 2010
Door het voorzichtige herstel van de economie verwacht de horeca in 2010 dat het Nederlandse bedrijfsleven minder zal bezuinigen op haar zakelijke bestedingen in de horeca. Op basis van ramingen van het Centraal Plan Bureau in december 2009 verwacht het EIM (Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf) een licht omzetherstel voor de Nederlandse horeca met 2%. Hoewel het consumenten-vertrouwen sinds maart 2009 weer een stijgende lijn laat zien blijft het pessimisme bij consumenten nog overheersen. " Innovatief ondernemen met oog voor belang-rijke maatschappelijke kwesties als alcohol en jeugd, duurzaam voedsel, overgewicht en veiligheid zijn in de horeca belangrijke drijfveren om aan de wensen van gasten te blijven voldoen ", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland.
Economische vooruitblik 2010
Voor bijna alle horecasectoren wordt een lichte omzetstijging verwacht: hotelsector 2%, restaurantsector 3,5% en de fastservicesector 2%. In de sector drankverstrekkende bedrijven wordt geen omzetstijging verwacht. De verwachting is verder dat de inkoopprijzen in de horeca minder stijgen en dat het effect van het rookverbod op de omzetontwikkeling afvlakt. Omdat veel ondernemers in 2009 hun kostenpeil hebben aangepast zal er in 2010 geen verdere winstdaling plaatsvinden.
Trends en belangrijke issues
In 2010 is nadruk op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen een trend. Hierin gaat de horeca haar verantwoordelijkheid nemen als het gaat om alcohol-verstrekking en het tegengaan van alcoholmisbruik onder jongeren. De horeca moet zich profileren tot een sector die onbetwist als een veilige plek wordt beschouwd als het gaat om het nuttigen van alcohol. Ook het gebruik van duurzaam voedsel, het aanbieden van gezonde voeding en de betrokkenheid in de strijd tegen overgewicht (Verantwoord Frituren, Snackwijzer, Snackposter en de Caloriechecker) zijn voor de horeca belangrijke issues in het kader van MVO. Voor de gasten in de horeca is beleving en de kwaliteit van de gastvrijheid een belangrijk criterium bij de keuze van een horecabedrijf.
Terugblik 2009
De totale horecaomzet daalde met 4,75% naar 13,6 miljard euro. De grootste omzetdalingen vonden plaats in de drankensector (7,5%) en de hotelsector (7,75%) en de restaurantsector (4,25%). Alleen de fastservicesector liet een lichte stijging zien: 1,25%. In 2009 stonden ruim 275.000 medewerkers klaar om wekelijks 12,8 miljoen gasten te ontvangen. De groei van het aantal buitenlandse keukens was het sterkst bij de Turkse, Spaans/Portugese en Japanse restaurants.