Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
E-skills Project Nederland wil tekort
vaardigheden bij professionals terugbrengen
voor innovatie en kennissamenleving
Den Haag, 11 januari 2010 - Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat er wereldwijd en ook
in Nederland een toenemend tekort bestaat aan voldoende geschoolde professionals
met de juiste vaardigheden op ICT-gebied. Meer dan 50% van de grote organisaties geeft
aan dat dit feit hun productiviteits- en efficiencyverbetering en daarmee innovatie in de
weg staat. Afhankelijk van het groeiscenario na de recessie worden tekorten van 5-10%
verwacht aan professionals met de juiste vaardigheden. Er zal dan met name een tekort
zijn aan goed opgeleide projectleiders, security managers, enterprise-architecten,
businessanalisten, technology managers, etc.. Deze tekorten belemmeren
businessinnovatie en organisatievernieuwing en daarmee de ontwikkeling van de
kennissamenleving. Om die tekorten terug te brengen starten het ministerie van
Economische Zaken en ECP-EPN het e-skills Project Nederland. Dit project moet
bovendien de aansluiting tussen onderwijs en de praktijk bevorderen.
E-skills vormen de basis voor vernieuwing in vrijwel alle vakgebieden en sectoren en
stimuleren businessinnovatie en organisatievernieuwing. Arts, jurist, logistiek manager,
ingenieur, ambtenaar en ICT-professional hebben gemeen dat ze allen over de juiste e-skills
moeten beschikken om in deze tijd hun vak goed uit te oefenen en om tot vernieuwing in het
eigen vakgebied te komen. Een tekort aan voldoende goed geschoolde topmensen met de
juiste e-skills staat de ontwikkeling van de kenniseconomie en innovatie in de weg. Het gaat
hierbij nadrukkelijk om professionals die al op enige wijze ICT-toepassingen gebruiken, maar
onvoldoende vaardigheden hebben om die optimaal in te zetten voor het verbeteren en
vernieuwen van hun werk. Dit is daarmee een andere doelgroep dan de mensen die nog
helemaal geen computer of internet gebruiken. Voor deze laatste doelgroep bestaat reeds het
programma Digivaardig & Digibewust, dat eveneens in opdracht van het ministerie van
Economische Zaken wordt uitgevoerd door ECP-EPN.
Doelen
Het e-skills Project Nederland richt zich op het terugbrengen van het tekort aan professionals
met de juiste e-skills. Daarbij wordt gefocust op twee categorieën. Enerzijds gaat het om
professionals in allerlei vakgebieden die bijvoorbeeld meer van ICT moeten weten om in het
eigen vakgebied tot vernieuwing te komen, de zogenoemde e-business skills. Zo wordt het
gebrek aan e-skills bij topmanagement vaak als oorzaak gezien van vastlopende ICT-
projecten. Anderzijds gaat het om een betere aansluiting van ICT-professionals op de
praktijkbehoefte. Er is bijvoorbeeld steeds meer behoefte aan ICT-ers met kennis van de
business (marketing, commercie, logistiek e.d.) en minder aan pure technici. Naast een betere
afstemming van opleidingen op de praktijk, blijkt uit de onderzoeken1 ook dat na de recessie
een tekort van 5-10% gaat ontstaan aan hoogopgeleide professionals met de juiste e-skills. Het
e-skills project richt zich daarom zowel op de afstemmingsproblematiek tussen opleiding en
praktijk, alsook op het toenemende tekort. Daarom wordt veel aandacht gegeven aan een
andere beeldvorming rond de studie van ICT, met als doel meer jonge mensen en met name
ook vrouwen te interesseren voor de vele nieuwe vakgebieden waarbij e-skills gevraagd
worden en die volop carrièrekansen bieden.
Nederlandse ICT-Agenda
Het e-skills Project Nederland sluit aan bij de lopende ICT-Agenda van het ministerie van
Economische Zaken. Hierin is het bevorderen van e-Vaardigheden als speerpunt benoemd,
1 Deloitte en CIO Custom Solutions Group: Mind the Talent Gap, Key findings from a Global executive
survey on IT talent; IDC Government Insights empirica GmbH, door o.a. Gabriella Cattaneo en Werner B.
Korte: the eSkills Monitor, Foresight Report, "Anticipating the development of the supply and demand of e-
skills in Europe 2010-2015".
omdat het van belang is voor het verhogen van de arbeidsproductiviteit en het versterken van
innovatie van producten en diensten.
Rond de zomer van 2010 moet het project uitsluitsel geven of Nederland in navolging van
enkele andere landen via een permanente opzet voor e-skills op nationaal niveau kiest, dan
wel dat e-skills op een andere wijze worden ingebed in de ICT-Agenda.
Europese aansluiting
Er wordt aansluiting gezocht bij het lopende Europese e-skills programma dat is opgezet naar
aanleiding van de Lissabon-afspraken voor een meer competitief en innovatief Europa. In dit
programma lopen diverse activiteiten die ook op nationaal niveau van belang zijn, zoals de e-
skills week in maart 2010 met als doel de beeldvorming te verbeteren, het ontwikkelen van
nieuwe competentieprofielen en curricula die beter afgestemd zijn op de nieuwe praktijk etc.. E-
skills staat ook op de agenda van het World Congress on Information Technology (WCIT), dat
van 25 tot en met 27 mei aanstaande in Amsterdam plaatsvindt.
Definitie e-skills. Met e-skills worden (nieuwe) vaardigheden bedoeld voor drie categorieën
(European e-skills Forum 2004):
- e-skills voor praktijkbeoefenaars: de `normale' e-skills die nodig zijn om de PC te
bedienen, internet te gebruiken etc..
- e-skills voor ICT-professionals: het gaat hier om de skills die nodig zijn voor ICT-
professionals om hun systemen goed af te kunnen stemmen op de `business'
waarvoor ze bedoeld zijn.
- e-skills voor andere professionals, meestal `e-business skills' genoemd: de skills die
nodig zijn om nieuwe technologie in te zetten voor businessvernieuwing.
E-skills Project Nederland richt zich op de laatste twee categorieën.
---
Noot voor redacties