Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Ochtendrituelen Nederlandse vrouw in kaart gebracht

Ochtendseks lekkerste extraatje voor bijna 6 op 10 vrouwen

Breda 11 januari 2010 - Iedere vrouw kent de situatie: 's ochtends snel opstaan, onder de douche springen, even snel wat eten en dan de deur uit. Maar wat willen vrouwen extra als ze wat meer tijd hebben in de ochtend? Hero FruitOntbijt heeft onderzoek gedaan naar de ochtendrituelen van ruim 500 Nederlandse vrouwen en hun favoriete 'extraatjes in de ochtend'. Hieruit blijkt dat vrouwen in de eerste plaats 's ochtends willen uitslapen en in de tweede plaats ochtendseks als een lekker extraatje zien. Opvallend is ook dat 7 op de 10 Nederlandse vrouwen bijna dagelijks last hebben van een ochtendhumeur.

Hero FruitOntbijt heeft onderzocht wat vrouwen in de leeftijd van 20 tot 35 jaar belangrijk vinden in de ochtend. Daarbij stond centraal wat vrouwen het liefst extra zouden doen als ze wat meer tijd zouden hebben. "Veel vrouwen hebben een vast ritme 's ochtends. Maar veel tijd voor extraatjes naast de dagelijkse routine, gunnen zij zichzelf vaak niet. En dat terwijl juist extraatjes je 's ochtends kunnen opvrolijken of je zelfs uit je ochtendhumeur kunnen halen", vertelt Productmanager FruitOntbijt Chrischa Ligtenberg van Hero.

Top 5 lekkere extraatjes in de ochtend

1. Uitslapen 74%

2. Ochtendseks 58%

3. Uitgebreid douchen/badderen 56%

4. Ontbijt op bed 53%

5. Uitgebreid ontbijten 52%

Opvallend is dat vrouwen liever ochtendseks hebben, dan dat ze uitgebreid douchen of ontbijt op bed krijgen. Uitslapen blijft echter het favoriete lekkere extraatje van bijna driekwart van de vrouwen. Ligtenberg: "Wie zijn dag goed begint, kan er weer even tegenaan. Een lekker extraatje kan daarbij helpen. Met Hero FruitOntbijt willen we het voor iedereen makkelijker maken om een lekker extraatje vol fruit en granen toe te voegen aan het dagelijkse ontbijtritueel.".

Ochtendrituelen
Vrouwen hebben verschillende vaste ochtendrituelen variërend van lekker tutten voor de spiegel en uitgebreid douchen tot het knuffelen met partner, kinderen of de huisdieren. Maar over het ontbijt zijn zij eenduidig: liefst 92 procent van de vrouwen ontbijt in de ochtend. Eén derde van de vrouwen geeft aan licht te ontbijten met bijvoorbeeld yoghurt of fruit. Een veel groter deel (58 procent) houdt echter van een steviger ontbijt met brood of muesli. Het is opmerkelijk dat de groep vrouwen die de dag met een lege maag begint, verdubbelt zodra zij de leeftijd van 30 jaar zijn gepasseerd. Niet verrassend is dat vrouwen die licht ontbijten of niet ontbijten sneller de deur uit zijn, dan de stevigere ontbijters. Zo geeft 63 procent van de vrouwen aan dat zij een half uur tot een uur de tijd neemt voordat zij de deur achter zich dichttrekken om aan hun dagelijkse programma te beginnen.

Ochtendhumeur
Een ochtendhumeur kan betekenen dat je 's ochtends met rust gelaten wil worden of dat je wat humeurig uit de hoek kan komen als je net uit je bed bent. Ruim 7 op de 10 vrouwen geven toe dat zij hier 's ochtends wel eens last van hebben. Dit slechte humeur verdwijnt voor ruim een kwart van de vrouwen als sneeuw voor de zon wanneer zij langer kunnen uitslapen of na een knuffelpartij met hun partner, kinderen of huisdieren (17 procent). Een vroege vrijpartij met de partner bezorgt ruim 1 op de 10 vrouwen een prima humeur. Een uitgebreide douche of bad doet dit voor 9 procent. Andere remedies die door de vrouwen werden genoemd waren een kop koffie, een stukje autorijden, maar bovenal gewoon met rust worden gelaten.


- einde persbericht -

Over Hero

Hero, een internationale groep van consumentenvoedingsmerken, werd opgericht in 1886 te Lenzburg, Zwitserland. Hero heeft zich toegelegd op het produceren van kwalitatief hoogwaardige voedingsmiddelen in de hoofd productcategorieën Fruit, Babyvoeding, Granen en Decoratie. Hero's activiteiten vinden hoofdzakelijk plaats in Europa, Noord-Amerika en Midden-Oosten/Afrika. In 2006 behaalde de groep een omzet van meer dan CHF 1,7mrd. met meer dan 3.300 werknemers in meer dan 15 landen. Hero introduceerde tien jaar geleden Hero FruitOntbijt in Nederland; een ontbijtdrank vol met fruit en vezels voor een verantwoord en lekker begin van de dag. In 2008 werd Hero FruitOntbijt door de Consumentenbond verkozen tot beste FruitOntbijt.

Noot voor de redactie (