Fairfood


Duurzaamheid op Horecava 2010

Duurzaamheid speelt een grote rol op de toonaangevende Benelux horecabeurs Horecava die maandag 11 januari weer van start is gegaan in Amsterdam. Ook dit jaar is er weer volop aandacht voor duurzame initiatieven en producten die aansluiten op de behoeften en wensen van de hedendaagse consument. Een consument die steeds meer waarde hecht aan een gezonde en bewuste levensstijl en dus meer eisen stelt aan kwaliteit en duurzaamheid van voedsel.

Op de vakbeurs staat in het programma van de themawereld Markt biologisch en duurzaam voedsel centraal. Zo is er een lancering campagne duurzame vis voor horeca met het Wereld Natuurfonds (WNF) en reiken de Koninklijke Horeca Nederland samen met de stichting Schoon Nederland een prijs uit aan het Meest Duurzame Fastservicebedrijf: Wie gaat het meest verantwoord om met zijn personeel, verpakkingen, energie en assortiment? Ook de VION Food Group is vertegenwoordigd op de vakbeurs, een van de grootste spelers in de vleesindustrie van Europa.

Innovatie

VION introduceert een nieuw soort gehaktbal op de Horecava. De organisatie speelt hiermee handig in op de consument die wel graag vlees eet. Echter, dat vlees mag dan best een onsje minder zijn en zeker ook van goede kwaliteit. Met de lancering van de diervriendelijke gehaktbal speelt de vleesmaker ook handig in op de nogal negatieve aandacht dat vlees heeft gekregen in de media als een grote veroorzaker van milieuproblemen.

De nieuwe gehaktbal van VION bestaat namelijk voor 80 procent uit biologisch vlees en voor 20 procent uit een vleesloze substantie, een plantaardige vezel. Deze vezel wordt verkregen uit de plant lupine die een hoge voedingswaarde heeft. Hij zit namelijk boordevol eiwitten en bevat ook nog eens een klein vetgehalte. Een diervriendelijke, duurzame, gezonde en lekkere gehaktbal dus! Lees meer