Fairfood
Duurzaamheid op Horecava 2010
Duurzaamheid speelt een grote rol op de toonaangevende Benelux
horecabeurs Horecava die maandag 11 januari weer van start is gegaan
in Amsterdam. Ook dit jaar is er weer volop aandacht voor duurzame
initiatieven en producten die aansluiten op de behoeften en wensen van
de hedendaagse consument. Een consument die steeds meer waarde hecht
aan een gezonde en bewuste levensstijl en dus meer eisen stelt aan
kwaliteit en duurzaamheid van voedsel.
Op de vakbeurs staat in het programma van de themawereld Markt
biologisch en duurzaam voedsel centraal. Zo is er een lancering
campagne duurzame vis voor horeca met het Wereld Natuurfonds (WNF) en
reiken de Koninklijke Horeca Nederland samen met de stichting Schoon
Nederland een prijs uit aan het Meest Duurzame Fastservicebedrijf: Wie
gaat het meest verantwoord om met zijn personeel, verpakkingen,
energie en assortiment? Ook de VION Food Group is vertegenwoordigd op
de vakbeurs, een van de grootste spelers in de vleesindustrie van
Europa.
Innovatie
VION introduceert een nieuw soort gehaktbal op de Horecava. De
organisatie speelt hiermee handig in op de consument die wel graag
vlees eet. Echter, dat vlees mag dan best een onsje minder zijn en
zeker ook van goede kwaliteit. Met de lancering van de
diervriendelijke gehaktbal speelt de vleesmaker ook handig in op de
nogal negatieve aandacht dat vlees heeft gekregen in de media als een
grote veroorzaker van milieuproblemen.
De nieuwe gehaktbal van VION bestaat namelijk voor 80 procent uit
biologisch vlees en voor 20 procent uit een vleesloze substantie, een
plantaardige vezel. Deze vezel wordt verkregen uit de plant lupine die
een hoge voedingswaarde heeft. Hij zit namelijk boordevol eiwitten en
bevat ook nog eens een klein vetgehalte. Een diervriendelijke,
duurzame, gezonde en lekkere gehaktbal dus! Lees meer