Politie Zaanstreek-waterland

Politie controleert op fietsverlichting

regio, 11-01-2010 o Afgelopen maanden heeft de politie in de hele regio tientallen fietsverlichtingcontroles gehouden en nog meer boetes uitgedeeld.

Ook de komende maanden zal de politie streng controleren. Bij gebrekkige (brom)fietsverlichting volgt zonder meer een bekeuring. De controles worden vooral gehouden in de buurt van scholen. Vooral jongere fietsers (12 tot 15 jaar) lopen namelijk een hoog risico om bij een ongeval betrokken te raken. Ze fietsen gemiddeld twee keer zoveel als de gemiddelde Nederlander. In de leeftijdscategorie 12 tot 15 jaar voert ruim de helft van de fietsers geen werkende fietsverlichting. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de kans op een ongeval 70% kleiner is, als de verlichting in orde is. De politie houdt zowel rijdende als staande controles. Bekeuringen lopen uiteen van 35,= voor geen brandend voor- en/of achterlicht op de fiets tot 60= voor een bromfiets. Voor het niet hebben van een rode reflector bedraagt de boete 20,=, net als voor het ontbreken van fietswielreflectie.

De regels
Wat zijn de regels voor losse lampjes?
Ze mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op je hoofd, armen of benen.
Je mag ze bevestigen aan je kleding of op je tas.
Ze moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen.
Ze moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen. En niet teveel bewegen.
Wit of geel licht voor, rood licht achter.
De lampen mogen niet knipperen.

Wat zijn de regels voor vaste verlichting?
Wit of geel licht voor, rood licht achter.
De lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen. De lampen mogen niet knipperen.
Ook reflectie is verplicht
Een rode reflector op de achterkant van de fiets
Gele reflectoren op de trappers
Reflectie (wit of geel) op de wielen of de banden

Wanneer moeten je lichten aan?
s Nachts (na zonsondergang en voor zonsopgang) moeten fietsers altijd licht voeren. Maar soms is het ook overdag, bij slecht zicht, aan te raden om goed verlicht te zijn. Bijvoorbeeld bij mist of tijdens de periode van schemer. Wanneer u twijfelt of het zicht goed genoeg is, kiest u er dan voor om gewoon uw fietsverlichting aan te zetten. Omdat u anders een boete kunt krijgen maar vooral ook voor uw eigen veiligheid. Want niet of slecht verlichte (brom)fietsers zijn voor automobilisten soms nauwelijks te onderscheiden. En een aanrijding is zo gebeurd, met alle gevolgen van dien voor de kwetsbare
(brom)fietser.