Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: Vernieuwende detaillisten scoren beter
11/01/2010
Vernieuwende ondernemers in de detailhandel doen het aantoonbaar beter
dan hun collega's die alles bij het oude laten, blijkt uit het rapport
`Innovatief ondernemerschap in de detailhandel' dat het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) deze week heeft gepubliceerd.
Vanaf februari is bij het HBD een checklist beschikbaar om ondernemers
te helpen bij hun afwegingen om vernieuwingen door te voeren.
Van alle kleine en middelgrote bedrijven in de detailhandel heeft in
de afgelopen twee jaar ruim de helft (43.000 bedrijven) vernieuwingen
doorgevoerd. Op jaarbasis gaat het om 72.000 vernieuwingen, waarvan
bijna tachtig procent erop gericht is het klantbereik te vergroten,
beter te communiceren met de klant en de klant beter te bedienen. Voor
overige gaat het om backoffice-activiteiten, zoals het verbeteren van
de productkennis van het personeel.
Bijdrage aan winstgevendheid
Ondernemers vernieuwen om uiteenlopende redenen en met uiteenlopende
doelen: een beter imago, het bedrijf slagvaardiger maken, nieuwe
klantengroepen aanboren, etc. Maar uiteindelijk wil de ondernemer er
zelf ook beter van worden, ofwel meer omzet en meer winst. En de
vernieuwende ondernemer slaagt daarin: zeventig procent van de
vernieuwingen draagt direct bij aan de winstgevendheid van het
bedrijf.
Innovatieve ondernemers hebben volgens het onderzoek duidelijk beter
zicht op hun eigen markt en de uitdagingen van die markt. Ze hebben
een beter gevoel voor markttrends, kijken meer vooruit en hebben een
duidelijker beeld van de kansen die de markt hen biedt. Bovendien
staan zij veel meer open voor de uitdagingen.
Vooral veranderingen in de houding, gedrag en wensen van de klant
vormen het directe signaal voor de ondernemer om te vernieuwen.
Daarnaast zijn ook het bedrijfsresultaat, veranderde regelgeving en
uiteraard technische ontwikkelingen aanleiding om vernieuwingen door
te voeren.
Innovatief ondernemerschap in de detailhandel, rapport en checklist
Het rapport `Innovatief ondernemerschap in de detailhandel' is
opgesteld door het EIM. Het is gratis te downloaden van www.hbd.nl.
De checklist die kan helpen bij het afwegen van vernieuwingen is vanaf
februari op de website van het HBD beschikbaar.