Ingezonden persbericht
Vintage
Ruud van Empel
Solo exhibition: 1995 - 2003
Van 9 januari - 10 februari 2010
Opening zaterdag 9 january, 16.00 - 18.00 uur
Flatland Gallery, Utrecht.
In VINTAGE, de nieuwe tentoonstelling van Ruud van Empel (1958) in Flatland Gallery, zien we het vroege werk van Van Empel; werk dat nog nooit eerder is geproduceerd of in Nederland is vertoond, zoals enkele schetsen en prints uit begin jaren negentig of zelfs een werk uit 1983, zijn allereerste, met de hand afgedrukte, foto. Verder zien we The Office serie (1995 - 2000): speelse fragmenten over het dagelijkse leven en van stereotyperingen van een industriële maatschappij; fragmenten die als zodanig niet kloppen, maar als geheel een waarheidsgetrouw beeld leveren.
Vintage blijkt de voorbode te zijn voor van Empels latere beroemde series zoals World, Moon, Dawn, Venus en Souvenir. Toen net als nu, zien we de noodzakelijke stilte die Van Empel zo nauwkeurig weet te verbeelden en over te brengen, zijn talent voor digitale dichterlijke collages die het surrealisme aanhalen. Of zoals le Monde over dit vroege werk schreef 'Sa démarche, proche des photomontages d'un Stieglitz ou d'un Man Ray, peut se lire comme le recyclage poétique de fragments de la vie quotidienne et de stéréotypes de la société industrielle'.
Ruud van Empel (Breda, 1958) studeerde af aan de Sint Joost Academie in Breda waarna hij snel nationaal succes krijgt als decorontwerper, grafisch vormgever en filmmaker. Begin jaren negentig van de vorige eeuw legt hij zich ook toe op beeldende fotografie. Zijn eerste museale solo-expositie 'Waterpas of optisch recht?' krijgt hij in '99 in het Groninger Museum, waarna vele andere tentoonstellingen volgen zoals in 2005 in het Haags Gemeentemuseum (groepstentoonstelling), in 2007 in het MoPA-Museum of Photographic Arts, San Diego (groepstentoonstelling) en in 2008 in het Museum Kunst palest in Dusseldorf 'Diana and Actaeon, the forbidden glimpse of the naked body', waar Van Empel zich naast Rembrandt, Mapplethorpe en Picasso schaart. Inmiddels is zijn werk ook in de Verenigde Staten, Korea en Japan getoond.
Van Empel weet de beeldende kunst te vernieuwen omdat hij zowel de fotografie en hedendaagse computertechnieken op uitzonderlijke wijze met elkaar combineert als het archetypische van de beeldende kunst verbindt met het waarachtige karakter van de fotografie. Door te verwijzen naar begrippen als zuiverheid en onschuld grijpt hij enerzijds terug op de kunsthistorie, anderzijds gaat hij een contemporaine discussie aan met cultuurcritici. Zijn werk bevindt zich inmiddels in belangrijke museale collecties, waaronder Het Groninger Museum, The C-Photo Collection in Londen en de Sir Elton John Collection, waarin werk is opgenomen van Sally Mann, Damine Hirst en Nan Goldin.
FLATLAND GALLERY
- Utrecht - Amsterdam - Paris -
Lange Nieuwstraat 7,
Abraham Dolehof
3512 PA Utrecht NL
FLATLAND PARIS
78, Rue Amelot - Paris
By appointment only