Rijksuniversiteit Groningen

Persbericht

Customer Insights Center / 8 januari 2010

Nieuwe wetenschappelijke index ontwikkeld voor klantprestaties Nominaties voor Customer Performance Award bekend

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab hebben een index ontwikkeld waarmee de klantprestaties van de 80 grootste dienstverleners van Nederland zijn gemeten. Deze index gaat de naam DCPI dragen: Dutch Customer Performance Index. De 80 geïndexeerde bedrijven zijn afkomstig uit zeven sectoren. Op 19 januari 2010 worden de Customer Performance Awards uitgereikt aan de bedrijven met de hoogste DCPI per sector en voor heel Nederland. Vandaag worden de genomineerden voor deze prijzen bekend gemaakt.

DCPI is eerste volledige en objectieve maatstaf voor klantprestaties in Nederland De DCPI (Dutch Customer Performance Index) meet de klantprestaties van bedrijven langs twee dimensies: 1) de geleverde waarde richting de klant (V2C: value to customer) 2) de toekomstige waarde van de klant voor het bedrijf (V2F: value to firm)

Elke dimensie is onderbouwd met een robuust wetenschappelijk model waarin factoren een rol spelen als: aanbevelingen (Net Promotor Score), maandelijkse bestedingen, loyaliteit en gepercipieerde prijs-prestatie verhouding. De DCPI is bedoeld voor financiële analisten, managers en wetenschappers om de prestaties en waardeontwikkeling van bedrijven te volgen en zal via www.dcpi.nl periodiek worden gerapporteerd. Met de DCPI worden de klantprestaties van de grote Nederlandse bedrijven voor het eerst volledig vastgesteld en gerapporteerd. In de Verenigde Staten is dit al jaren gebruikelijk.

De Genomineerden
De eerste meting van de DCPI heeft plaats gevonden onder ruim vier duizend Nederlandse consumenten. Per sector zijn de bedrijven met de hoogste DCPI-score genomineerd voor de Customer Performance Awards 2010, te weten in alfabetische volgorde per sector:

Energie: BP, Delta en Shell
Financiën: Interpolis, Rabobank en Univé
Reizen: Holland International, Landal Greenparks en Thomas Cook Retail: Bol.com, Hema en Ikea
Supermarkten: Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros en Lidl Telecommunicatie: Hi, T-Mobile en Vodafone
Vervoer: KLM/Air France, Martinair en NS

De Uitreiking
De uitreiking vindt plaats op 19 januari 2010 in Pand Noord te Amsterdam. Tijdens de uitreiking zal de onderbouwing van de award worden gepresenteerd en zullen drs. Pim Mol (Directeur Rabobank Private Banking) en drs. Eric-Jan Doorenbosch (Manager Hi) hun visie geven over hoe zij binnen hun onderneming omgaan met klanten.

Gezamenlijk initiatief
Voor de Customer Performance Award hebben drie partijen hun krachten gebundeld: het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, het intelligence bureau MIcompany en het marktonderzoeksbureau MetrixLab. Het Customer Insights Center van de rijksuniversiteit is verantwoordelijk voor de wetenschappelijke basis van het onderzoek. Dit onderzoekscentrum vormt het Nederlandse kennisplatform voor professionals, waarbinnen klantkennis uit recent en relevant marketingonderzoek wordt gedeeld. MIcompany stelt binnen het onderzoek vast welke waarde bedrijven voor zichzelf uit klanten weten te creëren. MIcompany is een gespecialiseerd bureau in het identificeren van groeikansen voor bedrijven op basis van gegevens over klantgedrag. Onderzoeker Toon Alleman stelt: "MetrixLab is verantwoordelijk voor de dataverzameling en de benchmark opbouw op het gebied van Customer Performance en specialist op het gebied van online marktonderzoek in meer dan 44 landen wereldwijd."

Adres en Programma
Pand Noord
Meeuwenlaan 98-100
1021 JL Amsterdam
www.pandnoord.nl

13.30: Ontvangst
14.00: Opening
Drs. Marnix Bügel (Founding partner MIcompany)
14.05: Opzet en conceptuele resultaten van het onderzoek

Prof. dr. Peter Verhoef (Hoogleraar Customer Based Marketing, Rijksuniversiteit Groningen)
15.00: Klantprestaties Rabobank
Drs. Pim Mol (Directeur Private Banking Rabobank)
15.30: Pauze
15.45: Klantprestaties Hi
Drs. Eric-Jan Doorenbosch (Manager Hi)
16.15: Uitreiking Customer Performance Awards
17.45: Afsluiting
18.00: Borrel & buffet