Consumentenbond
8 januari 2010
Bond niet blij met nieuwe reclameregels voeding
Ondanks een negatief advies en een tegenstem van de Consumentenbond
heeft de Stichting Reclame Code op 7 januari ingestemd met nieuwe
reclameregels voor voedingsmiddelen. De bond wil meer bescherming voor
kinderen tussen de 7 en 12 jaar en maant de ministers Klink en Rouvoet
in een brief tot actie.
Begin 2009 heeft het kabinet aangegeven dat het - net als de
Hartstichting en de Consumentenbond - af wil van reclame voor snoep,
chips, fris en ijs gericht op kinderen tot 12 jaar. Maar de nieuwe
reclameregels bieden op dat punt geen oplossing.
Volgens de nieuwe reclamecode moeten fabrikanten voortaan uiterst
terughoudend zijn bij het maken van reclame gericht op kinderen tussen
de 7 en 12 jaar. Bedrijven die toch reclame willen maken moeten hun
beleid publiceren op een speciale website. Dat is in de ogen van de
Consumentenbond veel te vrijblijvend. "Zo'n regel zet totaal geen
zoden aan de dijk. Vergelijk het met de verkeersregels. Te hard rijden
is verboden, tenzij je van te voren vertelt waarom je te hard rijdt.
Met zo'n reclamecode kan de snoepfabrikant alle kanten op. De
hoeveelheid reclames voor caloriebommen zal zeker niet afnemen, en het
aantal te dikke kinderen al evenmin", aldus Consumentenbond-directeur
Bart Combée.
Verantwoordelijkheid
De bond vindt dat de ministers Klink (Volksgezondheid) en Rouvoet
(Jeugd & Gezin) hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Bart Combée:
"Als er nu niet wordt ingegrepen, dan is het kabinet over een paar
jaar medeplichtig aan de verdere stijging van het aantal kinderen met
overgewicht en alle gezondheidsrisico's en maatschappelijke problemen
en kosten die daar het gevolg van zijn."
Het bestuur van de Stichting Reclame Code zou eerst op 17 december
2009 vergaderen over de nieuwe reclamecode levensmiddelen, maar
vanwege zware sneeuwval is die vergadering toen afgelast en verplaatst
naar 7 januari 2010.