Ingezonden persbericht
Arnhem, 7 januari 2010
PERSBERICHT
ONDERZOEK NOORDTAK NOODZAKELIJK
Motie Staten van Gelderland ondersteund door CDA Overijssel
Tijdens de Statenvergadering van 16 december 2009 hebben Provinciale Staten van Gelderland een motie aangenomen dat een lange termijn studie over de consequenties van de toename van het goederenvervoer in Oost-Nederland noodzakelijk is. Deze motie wordt gesteund door de CDA -Statenfractie van Overijssel.
Verbetering leefbaarheid
Gezamenlijke CDA Statenfracties willen met de ministers van VROM en V&W de afspraak, dat bij een toename van de milieubelasting en beperking van bereikbaarheid, compenserende maatregelen genomen worden. Dit als de maximumnormen inzake geluid, fijnstof, trillingen en veiligheid worden overschreden in de steden en dorpen langs de route. CDA Gelderland en Overijssel willen dat nieuw beleid tevens leidt tot een verbetering van de leefbaarheid langs de IJssellijn en de Twentelijn, maatregelen die in het kader van het 'programma hoogfrequent spoor' op korte termijn gerealiseerd moeten worden.
Studie haalbaarheid Noordtak
Op dit moment vindt er via de pers een nieuwe discussie plaats over de aanleg van de Noordtak. Deze is indertijd door minister Netelenbos, met steun van VVD en PvdA, afgeblazen. De minister heeft daarbij (in september 1999) toegezegd, dat er maximaal 24 goederentreinen over bestaand spoor zullen gaan en dat er extra maatregelen zullen worden genomen.
De CDA -statenfracties constateren dat er nu, door het 'programma hoogfrequent spoor', een geheel nieuwe situatie ontstaat en dat een discussie over de aanleg van een Noordtak niet uit de weg mag worden gegaan. Daarnaast vinden zij dat niet elk nieuw tracé zomaar via de tekentafel werkelijkheid kan worden en daarom wordt er gevraagd om zorgvuldige besluitvorming, waarbinnen alle opties goed afgewogen worden. Om deze redenen is een haalbaarheidsonderzoek naar de Noordtak essentieel.
Bestaand spoor
Het is belangrijk dat onderzocht wordt in hoeverre zo veel als mogelijk van bestaand spoor gebruik kan worden gemaakt, zodat het sociaal-economisch rendement voor de hele regio maximaal is.
Kabinet en Tweede Kamer worden opgeroepen om deze studie te gaan uitvoeren en dit standpunt zal binnen de Staten van Gelderland en Overijssel ingebracht worden bij een verdere discussie over het 'programma hoogfrequent spoor' en de gevolgen daarvan voor de gehele route in Oost-Nederland.
(einde bericht)
Ingezonden persbericht