Gemeente Rotterdam
Gemeente Rotterdam: berichten B&W week 1 2010
Burgemeester
1
8-12
Het college heeft de trendrapportage ISPR 2009 vastgesteld. De trendrapportage schetst een actueel beeld van de aard en omvang van radicalisering in de stad en van onderliggende ontwikkelingen tussen mei 2008 en september 2009. De Trendrapportage ISPR 2009 is een jaarlijkse trendrapportage van het Informatie Schakel Punt Radicalisering.
Wethouder Werk, Sociale Zaken en Grotestedenbeleid
1
15-12
Het college van burgemeester en wethouders heeft het programma Pact op Zuid 2010 vastgesteld. Het Pact gaat zich focussen op drie doorbraakthema's: 'Jeugd en onderwijs' , 'Economische potentie en arbeidsparticipatie' en 'Gebieden met veel particuliere voorraad' , aangezien veel van het werk in de wijken inmiddels via gebiedsgericht werken wordt opgepakt. Aanvullend hierop wordt doorgewerkt aan 3 doorbraakgebieden die zijn gekoppeld aan de grote stedelijke investeringen op Zuid. Het gaat om Zorgboulevard Maasstad Ziekenhuis, Stadionpark en Hart van Zuid. Voor 2010 stelt het college ¤ 11,2 mln. beschikbaar, ditt wordt gebruikt om de lopende projecten af te maken en de integrale programma's die vallen onder de nieuwe focus door te zetten of op te starten.
Wethouder Haven, Financiën, Buitenruimte en Organisatie
1
5-1
Het college heeft de 'Aanwijzing arbeidstijdverkorting voor oudere werknemers 2010' vastgesteld. Deze aanwijzing vervangt de aanwijzing uit 2004.
2
5-1
Het college heeft de 'Leidraad invordering gemeentelijke belastingen 2009' vastgesteld. Deze Leidraad bevat het gemeentelijke beleid over het vorderen van gemeentelijke belastingen. De Beleidsregels Invordering 2009 worden hiermee ingetrokken.
Wethouder Economie, Verkeer en Vervoer
1
15-12
Het college heeft het Uitvoeringsbesluit Parkeren Rotterdam 2010 vastgesteld. Hierin zijn de nadere regels vastgelegd over de voorschriften en beperkingen van het verlenen, de geldigheid en het gebruik van parkeervergunningen, belanghebbendenvergunningen en parkeerkaarten.
2
5-1
Het college heeft besloten om het conceptraadsvoorstel met
ontwerpbesluit en de daarbij behorende tekening inzake de
voorgenomen wegonttrekking Loswalweg, conform afd. 3.4 van de
Algemene wet bestuursrecht, ter inzage te leggen.
3
5-1
Het college heeft besloten om het conceptraadsvoorstel met ontwerpbesluit en de daarbij behorende tekening inzake de voorgenomen wegonttrekking Mannheimweg, conform afd. 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, ter inzage te leggen.
Wethouder Wonen en Ruimtelijke Ordening
1
15-12
Het college heeft besloten tot verlenging van de gelimiteerde algemene achtervang voor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) tot en met 2011. Het WSW geeft garanties aan financiers die woningcorporaties leningen verstrekken voor sociale woningbouwprojecten en leningen voor maatschappelijk vastgoed. Dankzij deze garanties kunnen corporaties geld lenen tegen gunstige voorwaarden. Gemeenten en Rijk nemen deel in het WSW.
2
5-1
Het college stelt de raad voor een voorbereidingsbesluit te nemen voor gronden gelegen aan de Keizerswaard 2 t/m 84 (even) en 15 t/m 117 (oneven), Ruigewaard 2 t/m 60 (even), Maarschalkerwaard 15 t/m 57 en 121 t/m 125 (oneven), de Herenwaard 1 t/m 119 en 127 t/m 145 (oneven) en 2 t/m 24.
3
5-1
Het college stelt de raad voor een voorbereidingsbesluit te nemen voor gronden aan het Toepad 64-66, om na het verlenen van de benodigde vrijstelling, de bouw van een kantoorgebouw, opslagruimtes en parkeervoorzieningen mogelijk te maken.
4
5-1
Het college stelt de raad voor opnieuw een voorbereidingsbesluit te nemen voor gronden aan de Veilingweg 66, om na het verlenen van de benodigde vrijstelling, het herontwikkelen van het bestaande politiebureau mogelijk te maken.
Wethouder Jeugd, Gezin en Onderwijs
1
15-12
Het college van B&W stelt de raad voor om de motie diervriendelijke aanpak duivenoverlast van het raadslid A. Bonte (2009/2020) af te doen. De motie droeg het college op af te zien van de geplande acties om duiven te vangen en te vergassen, met uitzondering van zieke duiven die aantoonbaar de volksgezondheid in gevaar brengen. Ook wordt het college gevraagd diervriendelijke methoden toe te passen om duivenoverlast op te lossen, op basis van het advies van de commissie Dierenwelzijn en Stadsnatuur. Als de raad besluit om ¤200.000,- tee reserveren voor de uitvoering van de proef met de duiventillen en daarnaast structureel budget beschikbaar te stellen, ziet het totale maatregelenpakket ter uitvoering van de motie er als volgt uit:
* proef met het plaatsen, beheren en onderhouden van vier duiventillen in het centrum;
* de plaatsing van duivenwerende maatregelen op en rond gebouwen in de directe omgeving van de vier duiventillen;
* een stadsbrede voorlichtingscampagne tegen het voeren van de duivenpopulatie;
* invoering en handhaving van een voederverbod.
Tenslotte is het college van mening dat in geval van acute overlast door duiven opnieuw gestart moet kunnen worden met het afvangen en laten inslapen van duiven binnen de daarvoor gestelde wettelijke kaders. Afhankelijk van het aantal duiventillen kan een inschatting gemaakt worden van het totale structurele budget. Op dit moment wordt dit op ¤4400.000,- à ¤500.000,- structureel op jaarbasis geschat.
Wethouder Volksgezondheid, Welzijn en Maatschappelijke Opvang
1
8-12
Eerder dit jaar heeft Rotterdam een platform opgericht voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen. In dit platform werken gemeente, zorginstellingen en woningcorporaties beter samen aan de realisatie van bijzondere woonvoorzieningen. Op grond van het convenant huisvesting Bijzondere doelgroepen gaat het om (ex-) dak- en thuislozen (in het verlengde van het PvA MO), (ex-) verslaafden, ex-gedetineerden en gedetineerden in de extramurale fase, sterk gedragsgestoorde, licht verstandelijk gehandicapten, GGZ-patiënten met een meervoudige problematiek, risicojongeren waaronder zwerfjongeren (18-23 jaar), jeugd met indicatie jeugdzorg (
Nu heeft het college een protocol voor de realisatie van voorzieningen voor een aantal bijzondere doelgroepen vastgesteld. Doel van het protocol is afspraken te maken over de realisatie, de communicatie en het beheer van voorzieningen. Deze werkwijze komt voort uit de goede ervaringen die zijn opgedaan bij de aanpak maatschappelijke opvang voor dak- en thuislozen. Met het protocol wordt ook gestuurd op een evenwichtige verdeling van voorzieningen over de stad.
2
5-1
Het Wmo Innovatiefonds heeft in 2009 zo'n vijftig aanvragen ontvangen en beoordeeld voor de jaren 2009 en 2010. Negentien aanvragen zijn gesubsidieerd. In de begroting voor 2010 heeft het gemeentebestuur besloten de middelen van het Wmo Innovatiefonds met 1,0 miljoen euro te verlagen. Het beroep op het fonds is zo groot dat alle subsidiegelden voor 2010 zijn verdeeld. Het fonds sluit daarom de inschrijvingsmogelijkheid.
3
5-1
Op 5 januari 2010 heeft het college besloten het Programma Bestuurlijke Besluitvorming onder de 'monitor omvangrijke automatiseringsprojecten' te brengen. De monitor zal het plan van aanpak en de voortgang van het project beoordelen en hierover rapporteren aan het bestuur.
4
5-1
Het college van B&W heeft de actieprogramma's Senioren 2010-2014, Rotterdammers met een beperking 2010-2014 en Vrijwilligerswerkbeleid 2010-2014 vastgesteld. Deze actieprogramma's bevatten de speerpunten en acties op de genoemde beleidsterreinen voor de komende vier jaar.
* Het actieprogramma Senioren 2010-2014 zet in op zelfredzaamheid en activering van senioren.
* Het actieprogramma Rotterdammers met een beperking 2010-2014 is gericht op het vergroten van de participatie en empowerment van Rotterdammers met een beperking.
* Het actieprogramma Vrijwilligerswerkbeleid 2010-2014 zet in op versterking van de kwaliteit van het vrijwilligerwerk en op behoud van de huidige vrijwilligers en het aantrekken van nieuwe (groepen) vrijwilligers.
Het college heeft de beantwoording vastgesteld van de schriftelijke vragen van:
*
het raadslid T.S.J. Coskun (SP) over extra stembureaus bij aanstaande raadsverkiezingen.