Tijdschrift Zoom.nl boekt abonnee-record
08/01/2010 16:07
IDG Nederland
Zoom.nl, hét tijdschrift voor digitale fotografie en video, heeft deze maand met een betaalde abonnementenstand van 40.390 ruimschoots de grens van 40.000 exemplaren overschreden. Gecombineerd met een betaalde oplage van 54.637 exemplaren (bron: HOI Q3 2009) is Zoom.nl met afstand de absolute marktleider in het segment fotobladen. In een tijd waarin de meeste tijdschriften kampen met een daling, is dat met recht opmerkelijk te noemen.
Zoom.nl, een uitgave van IDG Nederland, is 's Nederlands grootste platform voor digitale fotografie en video. Uniek is de wisselwerking tussen website, tijdschrift en video-dvd. De online diensten bieden bezoekers een platform waar zij foto's kunnen delen, bekijken, beoordelen en becommentariëren. Het tijdschrift verschijnt tien keer per jaar en geeft als verlengstuk van de site bezoekers een leidende rol in de inhoud. Zo worden voor elke uitgave meer dan honderd lezersfoto's gebruikt bij cursussen, interviews en workshops. Zoom.nl neemt daarmee een unieke positie in het bladenlandschap in. Geen enkel Nederlands tijdschrift betrekt de doelgroep zo actief bij de samenstelling van de inhoud.
De online community van Zoom.nl bestaat inmiddels uit meer dan 55.000 actieve, geregistreerde leden. Bovendien organiseert Zoom.nl jaarlijks de Zoom.Experience, een tweedaagse beurs voor foto- en video-enthousiastelingen, waar meer dan 25.000 bezoekers op afkomen.
Hoofdredacteur Remco de Graaf: "Ik ben ervan overtuigd, dat de participatie van de lezer een gouden keuze is geweest. Het betrekken van de Zoom.nl-community bij de samenstelling van het tijdschrift slaat absoluut aan en is zeker een van de hoofdredenen geweest voor het bereiken van deze mijlpaal."
Rob Koghee, uitgever van het consumentencluster bij IDG Nederland: "Wij zijn natuurlijk absoluut tevreden met de ontwikkeling van Zoom.nl. In de teruglopende markt voor tijdschriften weet Zoom.nl vrijwel continu haar betaalde oplage te verbeteren. Dat is knap."
Over IDG
IDG Nederland is een vestiging van de International Data Group (IDG), 's werelds toonaangevende multimediabedrijf in de ICT-branche. IDG is een webcentrisch bedrijf met meer dan 450 websites. Zo'n 140 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in 85 landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd aanbiedt, zijn 470 onderzoekprogramma's voor verschillende (ICT-)marktsegmenten en de organisatie van 750 technologie gerelateerde beurzen en conferenties.
IDG Nederland bedient duidelijk gesegmenteerde doelgroepen met duidelijk gepositioneerde multimediale merken. Dit zijn op de consument gerichte merken, zoals Computer!Totaal, Zoom.nl, Tips & Trucs, Gadget.nl, Gamez.nl en MacWorld. En op de zakelijke markt gerichte merken als Webwereld, Computerworld, ChannelWorld, TechWorld, IT World en CIO.
Meer informatie over IDG en IDG Nederland vindt u op www.idg.com en www.idg.nl.
http://www.zoom.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie (