Trots op Nederland
Nieuws
08 jan 2010 | Eurlings laat NL in de kou staan!
Rita Verdonk heeft vandaag namens TrotsopNederland een spoeddebat
aangevraagd met minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de
verkeerschaos in Nederland na de winterse weeromstandigheden van de
afgelopen dagen.
Het is volgens TrotsopNederland volkomen onacceptabel dat het winterse
weer zo makkelijk onze mobiliteit en daarmee onze economie aantast.
TrotsopNederland gelooft niet dat alle verkeersproblemen te wijten
zijn aan overmacht. Een goede voorbereiding samen met een stevig
crisisplan kan een groot gedeelte van de problemen voorkomen. Rita
Verdonk wil weten wat Eurlings als verantwoordelijke minister gaat
doen om verkeersituaties als die van de afgelopen dagen te vermijden.
Zo wordt er in veel gemeentes niet of nauwelijks gestrooid door
voorraadproblemen, terwijl we pas halverwege de winter zijn!
Met het oog op de toekomst kan TrotsopNederland niet begrijpen dat de
minister meer rijstroken belooft, terwijl hij niet eens in staat is
het verkeer op het huidige net in goede banen te leiden.
Concreet wil TrotsopNederland weten wat de minister gaat doen aan:
1. De veel te kleine zoutvoorraden
2. Het falende strooibeleid op de A wegen, de N wegen en de lokale
wegen
3. Het aantal strooiwagens dat ingezet kan worden
4. Het aantal sneeuwschuivers dat ingezet kan worden
5. Het slecht functioneren van het weeralarm en de vraag wie hier
verantwoordelijk voor is
6. De mogelijkheden voor de hulpdiensten om gestrande reizigers zo
snel mogelijk op een veilige manier doorgang te bieden
Daarnaast roept Rita Verdonk minister Eurlings ter verantwoording over
de enorme chaos die ontstond bij het openbaar vervoer tijdens het
winterweer. Het huidige spoornet en materieel in Nederland blijkt niet
in staat te functioneren. Waar in Duitsland en België reizigers prima
met de trein op hun bestemming komen, strand de Nederlandse burger op
een overvol station. Komt dit soms door een krap onderhoudsbudget? De
minister zou er goed aan doen een voorbeeld te nemen aan het
spoorbeleid van onze buurlanden.