CNV Onderwijs
8 januari 2010
Arbeidsvoorwaardennota 2010
Categorie: Actueel Starters
Vrijdag 8 januari
Elk jaar stelt het CNV een arbeidsvoorwaardennota vast. Deze nota
bevat een brede visie op de hoofdlijnen van het door het CNV en de bij
het CNV aangesloten bonden te voeren arbeidsvoorwaardenbeleid en werkt
doelstellingen en acties uit op een aantal hoofdthema's. Die thema's
zijn voor 2010: "Trots op je werk", "Sociale innovatie", "Diversiteit
op de werkvloer", "Scholing en loopbaanbeleid" en "Arbeidsparticipatie
versterken".
Ook stelt het CNV in deze nota de basisindicatie voor de loonvraag
vast. Deze wordt onder normale omstandigheden gebaseerd op de
inflatieverwachting en de gerealiseerde productiviteitsstijging in de
markt. De indicatie bevat een bandbreedte, maar biedt ook ruimte aan
bonden om boven deze bandbreedte uit te gaan bij structurele
(arbeidsmarkt)knelpunten.
De hier voorliggende nota vormt onze aanvulling op de
arbeidsvoorwaardennota van de vakcentrale. Hierin bieden wij als CNV
Onderwijs puntsgewijs een meer concrete en specifieke uitwerking van
het in onze sectoren te voeren arbeidsvoorwaardenbeleid. Het is vooral
een praktisch document, waarin de arbeidsvoorwaardelijke zaken die wij
als CNV Onderwijs willen regelen worden opgeschreven.
De cao is ons belangrijkste middel om deze wensen te realiseren. Maar
betere arbeidsvoorwaarden proberen wij ook langs andere wegen te
bereiken. Bijvoorbeeld via onze inbreng in het Sectorbestuur
Onderwijsarbeidsmarkt en de arbeidsmarkt- en mobiliteitsfondsen in de
verschillende subsectoren. Via het CNV kan kabinetsbeleid en wetgeving
worden beïnvloed. En in de Pensioenkamer van de ROP onderhandelen wij
over belangrijke sociale regelingen.
In 2008 hebben wij met de minister van OCW en de
werkgeversorganisaties akkoorden gesloten over het Actieplan
LeerKracht. Daarmee is een belangrijke eerste stap gezet om tot
opwaardering van de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs te komen. CNV
Onderwijs roept de politiek op de noodzakelijke vervolgstappen
financieel mogelijk te maken, waardoor de verwachte ernstige
lerarentekorten (kwantitatief en kwalitatief) kunnen worden voorkomen.