NEN
Norm voor registratie arbeidsongevallen?
vrijdag 8 januari 2010, 10:43
In Nederland is er niet één uniforme wijze voor de registratie van
arbeidsongevallen. NEN inventariseert daarom of er behoefte is aan een
norm of richtlijn voor registratie van arbeidsongevallen.
Geïnteresseerden kunnen zich melden bij NEN.
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet zijn werkgevers verplicht
arbeidsongevallen, die leiden tot de dood, blijvend letsel of een
ziekenhuisopname, direct aan de daartoe aangewezen toezichthouder te
melden. Daarnaast dient de werkgever een vorm van registratie bij te
houden van de gemelde arbeidsongevallen en van de arbeidsongevallen
welke geleid hebben tot een verzuim van meer dan drie werkdagen.
De wijze van registratie is in Nederland niet gestandaardiseerd en kan
derhalve niet of moeilijk worden gebruikt voor het treffen van
preventieve maatregelen. NEN inventariseert daarom of er behoefte is
aan een norm of richtlijn voor de registratie van arbeidsongevallen.
Aanmelden
Indien er voldoende interesse is, zal NEN een projectgroep inrichten
die zich bezig gaat houden met de ontwikkeling van de norm of
richtlijn. Organisaties die interesse hebben om deel te nemen kunnen
voor vrijdag 19 februari 2010 contact opnemen met ir. Mirjam van der
Gugten, consultant NEN Arbeid, tel. 015-2690247 of per e-mail:
arbeid@nen.nl.
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NTA 8620:2006 nl (Norm) NEN-EN-ISO 14121-1:2007 nl (Norm) NEN
4000:2008 nl (Norm) NEN Arbomail (Publicatie)