FrieslandCampina


7 januari 2010

Melkconsumptie blijft gestaag groeien

Moerdijk, Nederland - De wereldwijde consumptie van vloeibare melkproducten zal tot 2012 groeien met gemiddeld 2,2 procent per jaar. De groei doet zich vooral voor in opkomende landen als China. Dit voorspelt de Zweeds/Zwitserse verpakkingsproducent Tetra Pak.

Het bedrijf publiceert twee maal per jaar een prognose van de ontwikkelingen op de zuivelmarkt. De consumptie van melk en gezoete zuivel in ontwikkelde markten, zoals Europa en de Verenigde Staten, blijft achter en daalde in 2009 met 1,2 procent, tegenover een wereldwijde groei met 1,3 procent. Vooral in opkomende markten stijgt de consumptie.

"Hoewel de recessie veel sectoren heeft getroffen, is de consumptie van melk en andere drinkbare zuivel redelijk op peil gebleven," zegt Dennis Jönsson, CEO van de Tetra Pak Group. "Melk is een gezond, voedzaam en betaalbaar basisvoedsel, dat dagelijks door 44 procent van de wereldbevolking wordt gedronken."

Lang-houdbare producten en innovatie bieden kansen Tegenover de dalende consumptie van consumptiemelk in ontwikkelde markten als Europa en Amerika in totaal, staat een verwachte toename van de consumptie in deelsegmenten van die markt. Vooral de vraag naar ongekoelde, lang-houdbare melkproducten zal er de komende jaren groeien, voorspelt Tetra Pak. Deze vraag wordt gedreven door vier trends: gezondheid, gemak, verwennen en prijsbewustzijn.

Omdat het voor zuivelfabrikanten in de al ontwikkelde markten moeilijker is de markt te vergroten, moeten zij inzetten op innovatie, aldus Tetra Pak. De consumptie per persoon in deze markten is een stuk hoger dan in de opkomende markten. Ter vergelijking: in Ierland is het per capita verbruik van gekoelde en ongekoelde zuivelproducten 160 liter en in China 19 liter.

Voorspelling wereldwijde groei
De totale markt voor vloeibare zuivel in 2009 bedroeg zo'n 263 miljard liter. Dit is 4 miljard liter meer dan eind 2008. Het grootste deel van deze groei vindt plaats in opkomende markten, omdat de bevolkingsgroei en inkomens relatief het snelst groeien. En ook omdat drinkbare zuivelproducten daar nog een innovatief karakter hebben.