FrieslandCampina
7 januari 2010
Melkconsumptie blijft gestaag groeien
Moerdijk, Nederland - De wereldwijde consumptie van vloeibare
melkproducten zal tot 2012 groeien met gemiddeld 2,2 procent per jaar.
De groei doet zich vooral voor in opkomende landen als China. Dit
voorspelt de Zweeds/Zwitserse verpakkingsproducent Tetra Pak.
Het bedrijf publiceert twee maal per jaar een prognose van de
ontwikkelingen op de zuivelmarkt. De consumptie van melk en gezoete
zuivel in ontwikkelde markten, zoals Europa en de Verenigde Staten,
blijft achter en daalde in 2009 met 1,2 procent, tegenover een
wereldwijde groei met 1,3 procent. Vooral in opkomende markten stijgt
de consumptie.
"Hoewel de recessie veel sectoren heeft getroffen, is de consumptie
van melk en andere drinkbare zuivel redelijk op peil gebleven," zegt
Dennis Jönsson, CEO van de Tetra Pak Group. "Melk is een gezond,
voedzaam en betaalbaar basisvoedsel, dat dagelijks door 44 procent van
de wereldbevolking wordt gedronken."
Lang-houdbare producten en innovatie bieden kansen
Tegenover de dalende consumptie van consumptiemelk in ontwikkelde
markten als Europa en Amerika in totaal, staat een verwachte toename
van de consumptie in deelsegmenten van die markt. Vooral de vraag naar
ongekoelde, lang-houdbare melkproducten zal er de komende jaren
groeien, voorspelt Tetra Pak. Deze vraag wordt gedreven door vier
trends: gezondheid, gemak, verwennen en prijsbewustzijn.
Omdat het voor zuivelfabrikanten in de al ontwikkelde markten
moeilijker is de markt te vergroten, moeten zij inzetten op innovatie,
aldus Tetra Pak. De consumptie per persoon in deze markten is een stuk
hoger dan in de opkomende markten. Ter vergelijking: in Ierland is het
per capita verbruik van gekoelde en ongekoelde zuivelproducten 160
liter en in China 19 liter.
Voorspelling wereldwijde groei
De totale markt voor vloeibare zuivel in 2009 bedroeg zo'n 263 miljard
liter. Dit is 4 miljard liter meer dan eind 2008. Het grootste deel
van deze groei vindt plaats in opkomende markten, omdat de
bevolkingsgroei en inkomens relatief het snelst groeien. En ook omdat
drinkbare zuivelproducten daar nog een innovatief karakter hebben.