07-01-2010
ANVR adviseert reizigers alléén te betalen aan
ANVR/SGR-reisondernemingen
Nu de Vakantiebeurs voor de deur staat, de reisgidsen weer uit zijn en
de consument zich oriënteert op de vakantie van zijn dromen is het
goed uitkijken bij wie hij boekt. De ANVR waarschuwt namelijk
consumenten voor bedrijven op internet die wél geld innen van
reizigers, maar zelf niet zijn aangesloten bij de ANVR en SGR en
alleen doorverwijzen.
Het gaat om websites waarop de consument niet rechtstreeks zijn reis
kan boeken, maar van daaruit wordt geleid naar websites waar hij pas
de daadwerkelijke boeking kan maken en om bedrijven die geen garantie
geven in geval het bedrijf failliet gaat.
In geval van faillissement van een internetbedrijf dat wél zelf de
gelden int maar vervolgens doorverwijst voor het daadwerkelijk boeken
van een reis kunnen reizigers geen beroep doen op het garantiefonds
SGR. Ook kunnen deze consumenten geen klacht over het bedrijf
voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Op www.anvr.travel en op
www.sgr.nl kan de consument altijd checken of een bepaalde
reisonderneming is aangesloten bij deze organisaties.
Ook wijst de brancheorganisatie er op de verstrekte informatie op
websites altijd goed te checken. Soms wordt de consument namelijk
verleid aantrekkelijke aanbiedingen te doen onder ANVR- en
SGR-voorwaarden, terwijl dat niet altijd het geval is.
Een website als vakantiewaardebon.nl vermeldt bijvoorbeeld dat "Alle
deelnemende reisorganisaties zijn aangesloten bij de ANVR/SGR". Dit,
terwijl er reisorganisaties tussen staan die niet zijn aangesloten bij
de brancheorganisatie en het garantiefonds, waardoor de consument
wordt misleid.
Een andere website, boekvandaag.nl, vertelt de zoekende consument dat
"... wij alleen maar samenwerken met partners die lid zijn van het SGR
en ANVR". Echter, ook hier leert controle dat dit niet geldt voor alle
aangeboden partners.
Daarbij gebeurt het ook regelmatig dat reisondernemingen die wel bij
de ANVR en SGR zijn aangesloten helemaal niet bekend zijn met het
bedrijf of de tussenpersoon die hen aanbiedt. Of de uitvoerende
reisorganisatie (touroperator) weet niet via welk reisbureau de
boeking is gedaan.
Bij het boeken op TerminalA.nl loopt de reiziger die een vlucht wil
vast leggen mogelijk grote risico's. Volgens de Spaanse pers hebben
zij een schuld van vele miljoenen, omdat TerminalA in de afgelopen
maanden in Spanje de IATA-airlines niet heeft betaald.
Naast bovengenoemde bedrijven die een zogeheten `portal' functie
hebben maar zelf niet (kunnen) zijn aangesloten bij ANVR en SGR, zijn
ook nog reisondernemingen actief die de klant geen garantie geven in
het geval van faillissement, terwijl zij dit wel wettelijk zijn
verplicht.
Regelmatig meldt brancheorganisatie ANVR deze niet-SGR aangesloten
touroperators bij de Consumenten Autoriteit (CA), de organisatie die
toeziet op dit soort praktijken, met het verzoek deze bedrijven aan te
pakken. De ANVR heeft een lijst van meer dan 20 niet-SGR
reisaanbieders aan de CA toegestuurd, waarvan sommige reeds maanden
eerder ook al zijn gemeld, maar toch nog steeds actief zijn. De ANVR
vindt dat de Consumenten Autoriteit hard en duidelijk moet optreden,
anders overweegt de ANVR deze bedrijven zelf aan te pakken, omdat op
deze wijze oneigenlijk wordt geconcurreerd met ANVR-leden en de
consument wordt misleid.
Frank Oostdam, directeur ANVR: "Het boeken van reizen via internet is
een goede zaak. Maar genoemde voorbeelden geven wel aan dat de klant
goed moet opletten bij wie hij boekt en aan wie hij vervolgens
betaalt. Wij adviseren de consument daarom altijd zijn reis of
vakantie te boeken via een ANVR-reisonderneming. ANVR-ondernemingen
zijn namelijk verplicht zich aan te sluiten bij SGR of een
soortgelijke verzekering af te sluiten."
Daarnaast boekt de klant bij een ANVR-onderneming zijn reis ook onder
consumentvriendelijke voorwaarden, want deze zijn in overleg met de
Consumentenbond vastgesteld.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen