Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

07-01-2010

ANVR adviseert reizigers alléén te betalen aan
ANVR/SGR-reisondernemingen

Nu de Vakantiebeurs voor de deur staat, de reisgidsen weer uit zijn en de consument zich oriënteert op de vakantie van zijn dromen is het goed uitkijken bij wie hij boekt. De ANVR waarschuwt namelijk consumenten voor bedrijven op internet die wél geld innen van reizigers, maar zelf niet zijn aangesloten bij de ANVR en SGR en alleen doorverwijzen.

Het gaat om websites waarop de consument niet rechtstreeks zijn reis kan boeken, maar van daaruit wordt geleid naar websites waar hij pas de daadwerkelijke boeking kan maken en om bedrijven die geen garantie geven in geval het bedrijf failliet gaat.

In geval van faillissement van een internetbedrijf dat wél zelf de gelden int maar vervolgens doorverwijst voor het daadwerkelijk boeken van een reis kunnen reizigers geen beroep doen op het garantiefonds SGR. Ook kunnen deze consumenten geen klacht over het bedrijf voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Op www.anvr.travel en op www.sgr.nl kan de consument altijd checken of een bepaalde reisonderneming is aangesloten bij deze organisaties. Ook wijst de brancheorganisatie er op de verstrekte informatie op websites altijd goed te checken. Soms wordt de consument namelijk verleid aantrekkelijke aanbiedingen te doen onder ANVR- en SGR-voorwaarden, terwijl dat niet altijd het geval is.

Een website als vakantiewaardebon.nl vermeldt bijvoorbeeld dat "Alle deelnemende reisorganisaties zijn aangesloten bij de ANVR/SGR". Dit, terwijl er reisorganisaties tussen staan die niet zijn aangesloten bij de brancheorganisatie en het garantiefonds, waardoor de consument wordt misleid.
Een andere website, boekvandaag.nl, vertelt de zoekende consument dat "... wij alleen maar samenwerken met partners die lid zijn van het SGR en ANVR". Echter, ook hier leert controle dat dit niet geldt voor alle aangeboden partners.
Daarbij gebeurt het ook regelmatig dat reisondernemingen die wel bij de ANVR en SGR zijn aangesloten helemaal niet bekend zijn met het bedrijf of de tussenpersoon die hen aanbiedt. Of de uitvoerende reisorganisatie (touroperator) weet niet via welk reisbureau de boeking is gedaan.
Bij het boeken op TerminalA.nl loopt de reiziger die een vlucht wil vast leggen mogelijk grote risico's. Volgens de Spaanse pers hebben zij een schuld van vele miljoenen, omdat TerminalA in de afgelopen maanden in Spanje de IATA-airlines niet heeft betaald.

Naast bovengenoemde bedrijven die een zogeheten `portal' functie hebben maar zelf niet (kunnen) zijn aangesloten bij ANVR en SGR, zijn ook nog reisondernemingen actief die de klant geen garantie geven in het geval van faillissement, terwijl zij dit wel wettelijk zijn verplicht.
Regelmatig meldt brancheorganisatie ANVR deze niet-SGR aangesloten touroperators bij de Consumenten Autoriteit (CA), de organisatie die toeziet op dit soort praktijken, met het verzoek deze bedrijven aan te pakken. De ANVR heeft een lijst van meer dan 20 niet-SGR reisaanbieders aan de CA toegestuurd, waarvan sommige reeds maanden eerder ook al zijn gemeld, maar toch nog steeds actief zijn. De ANVR vindt dat de Consumenten Autoriteit hard en duidelijk moet optreden, anders overweegt de ANVR deze bedrijven zelf aan te pakken, omdat op deze wijze oneigenlijk wordt geconcurreerd met ANVR-leden en de consument wordt misleid.

Frank Oostdam, directeur ANVR: "Het boeken van reizen via internet is een goede zaak. Maar genoemde voorbeelden geven wel aan dat de klant goed moet opletten bij wie hij boekt en aan wie hij vervolgens betaalt. Wij adviseren de consument daarom altijd zijn reis of vakantie te boeken via een ANVR-reisonderneming. ANVR-ondernemingen zijn namelijk verplicht zich aan te sluiten bij SGR of een soortgelijke verzekering af te sluiten."

Daarnaast boekt de klant bij een ANVR-onderneming zijn reis ook onder consumentvriendelijke voorwaarden, want deze zijn in overleg met de Consumentenbond vastgesteld.