Gemeente Uithoorn werkt aan betere kwaliteit van dienstverlening voor
ondernemers
7 januari 2010
De gemeente Uithoorn gaat als één van de eerste gemeenten in Nederland
met behulp van het Normenkader Dienstverlening Bedrijven duidelijk
maken hoe de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening scoort ten
opzichte van servicenormen die met ondernemers zelf zijn vastgesteld.
De gemeente Uithoorn gaat de komende jaren de kwaliteit van
dienstverlening aan haar ondernemers verbeteren, onder andere door het
digitaliseren van een groot aantal producten. Een belangrijke eerste
stap is de uitvoering van een meting aan de hand van het Normenkader
Dienstverlening Bedrijven. Uithoorn is door het ministerie van
Economische Zaken gevraagd mee te doen aan een pilot rondom het
Normenkader. Naast Uithoorn doen onder andere Dordrecht, Winterswijk,
Haarlemmermeer, Gilze en Rijen en Rotterdam mee aan de pilot.
`Ondernemen wordt steeds aantrekkelijker in Uithoorn', aldus wethouder
Verheijen.
Het Normenkader Bedrijven is een meetlat voor gemeentelijke
dienstverlening aan ondernemers. Het Normenkader is ontwikkeld in
opdracht van het kabinet door de Regiegroep Regeldruk, VNG, tien
gemeenten, VNO-NCW en MKB-Nederland. .
Het Normenkader is ingedeeld in thema's: termijnen, professionaliteit,
betrouwbaarheid, en ondernemersgerichtheid.
Voor elk van deze thema's doet een onafhankelijk team, op basis van
tien meetbare normen, onderzoek naar de kwaliteit van de
dienstverlening door de gemeente Uithoorn.
Het onderzoek duurt circa 3 maanden. In deze tijd worden zo'n 75
dossiers onderzocht rondom de 10 meest verleende vergunningen. Dit
zijn onder andere de bouwvergunning, evenementenvergunning,
exploitatievergunning en drank- en horecavergunning. Op basis van de
meetresultaten per norm wordt een concreet verbeterplan opgesteld.
Nadat het verbeterplan is goedgekeurd, reikt de staatssecretaris van
Economische Zaken het bewijs van goede dienst in februari uit.
^
Gemeente Uithoorn