Groen!
Groen! wil verbreding Schipdonkkanaal definitief schrappen
door Bart Caron (Vlaams parlementslid), Filip Watteeuw (Vlaams
parlementslid) op 7 januari 2010 in "Milieu en natuur", "Ruimtelijke
ordening en stedelijkheid"
Groen! wil dat de Vlaamse regering de verbreding van het
Schipdonkkanaal definitief schrapt. Na de afkeuring van het
plan-milieueffectenrapport moet de Vlaamse regering beseffen dat dit
project geen enkele steun meer geniet.
Al op 24 december keurde de Vlaamse administratie het
planmilieueffectrapport volledig af. Vreemd genoeg werd dit pas nu,
twee weken later bekendgemaakt. Het blijft een mooi eindejaarsgeschenk
voor de tegenstanders van de verbreding van het Schipdonkkanaal. Het
oordeel van het departement Leefmilieu was vernietigend. Het plan-MER
is veel te veel gestuurd door de (technische) haalbaarheidsstudie en
absoluut onvolledig wat betreft tal van milieueffecten. Een dikke buis
dus.
Dit was voorspelbaar. Groen! zegt al vele jaren dat de verbreding van
het Schipdonkkanaal een onverstandig en slecht idee is. Bovendien is
de verbreding van het Schipdonkkanaal ook niet nodig om de Zeebrugse
haven verder te laten ontwikkelen. Dit bleek ook al uit vroegere
studies, zoals de Maatschappelijke Impact Studie uit 2001.
Groen!fractievoorzitter Filip Watteeuw: `Het is opvallend hoe de
Vlaamse Regering koppig weigert om het hele megalomane project af te
voeren. Minister Crevits (CD&V) wil het dossier nog maar eens verder
laten onderzoeken. Hoeveel onderzoeken moeten er nog komen? Wie
betaalt al deze zinloze studies en bijkomende onderzoeken, die
uiteindelijk maar 1 doel hebben: de verbreding van het Schipdonkkanaal
- bijna letterlijk - kost wat kost door de strot van de burger duwen'.
Kansspel
De Vlaamse Regering speelt blijkbaar graag op de Lotto. Minister
Crevits wil verder studies uitschrijven tot ze toch maar wint. Dit
gebeurt wel met belastingsgeld, en dat in tijden van economische
crisis. Maar dat bijkomende studies uiteindelijk toch groen licht voor
de verbreding geven, is allesbehalve evident. Integendeel, door een
aantal factoren waar het huidige MER geen rekening mee houdt zoals de
klimaatverandering en de watervraag voor de sluis in Terneuzen, zullen
de verwachte milieueffecten van een verbreding nog negatiever zijn.
Groen! blijft erbij dat er andere en betere oplossingen voor de
leefbaarheid en verdere ontwikkeling van de haven van Zeebrugge zijn.
Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron: `De estuaire vaart kan
verder uitgebouwd worden en het goederenvervoer per spoor moet beter
benut en geoptimaliseerd worden. Als men deze realistische opties nu
eindelijk eens zou lichten, kan het prachtige landschap langs het
Schipdonkkanaal blijven bestaan en kunnen landbouwers en andere
aangelanden eindelijk rechtszekerheid krijgen.'
Joke houdt zich koest
Ondertussen moet Joke Schauvliege, minister van Milieu en Natuur, zich
koest houden. Voor de verkiezingen bekende zij zich als tegenstander
van dit project. Zij verscheen toen op allerlei activiteiten tegen de
verbreding. Nu blijft het oorverdovend stil aan haar kant. Ze weigert
zelfs te reageren. Koester (haar verkiezingsslogan) is gewoon de
overtreffende trap van koest.
Filip Watteeuw: `Ik kan enkel vaststellen dat alle steun voor dit
project is verdwenen. De Boerenbond en de milieubeweging wezen dit
project zelfs samen af. Ondertussen kanten ook bijna alle politieke
partijen zich tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.
Voortgestuwd door de Zeebrugse havenlobby is het enkel nog de CD&V die
dit project genegen is'.
Contact: Bart Caron - - Filip Watteeuw -
Deel Deel
Bart Caron
Vlaams Volksvertegenwoordiger
Filip Watteeuw
Vlaams Volksvertegenwoordiger
Fractievoorzitter