Gemeente Valkenswaard
Themabijeenkomst raad op 7 januari
Themabijeenkomst raad op 7 januari
Op donderdag 7 januari 2010 zal de gemeenteraad een themabijeenkomst
wijden aan de rekenkamercommissie.
Voor zowel de gemeenteraad als voor de rekenkamercommissie is het
naderend einde van deze raadsperiode het uitgelezen moment om te
bezien of de rekenkamercommissie, die in Valkenswaard sinds 1 januari
2005 bestaat, aan de verwachtingen voldoet. Dit gebeurt mede aan de
hand van een recent door de rekenkamercommissie opgesteld rapport. In
dit rapport, dat de titel draagt "Een onderzoek...een rapport...en
dan...", wordt onder meer nagegaan wat college en gemeenteraad hebben
gedaan met de aanbevelingen die de rekenkamercommissie in de
achterliggende jaren heeft gedaan.
Doel rekenkamer
Eén van de belangrijke taken van de gemeenteraad is de controlerende
taak. De raad kan niet alles zelf onderzoeken, want daarvoor ontbreken
de tijd, de middelen en de mensen. Om de controlerende functie van de
raad te versterken heeft de wetgever de gemeenten verplicht gesteld
een rekenkamer of rekenkamerfunctie, meestal rekenkamercommissie
genoemd, in te voeren.
De rekenkamercommissie is dan wel bedoeld om de controlerende taak van
de raad te versterken, maar dat betekent niet dat de
rekenkamercommissie gezien mag worden als een uitvoerend orgaan van de
raad. De leden van de rekenkamercommissie zijn weliswaar benoemd door
de raad, maar de commissie is onafhankelijk. En omdat dat zo is, kan
de raad de rekenkamercommissie geen opdracht geven tot het uitvoeren
van bepaalde onderzoeken. Wel kan de raad de rekenkamercommissie
verzoeken een onderzoek in te stellen.
Een onderzoek van de rekenkamercommissie richt zich met name op de
volgende drie vragen:
* is het beleid doeltreffend?
* de beleidsuitvoering doelmatig?
* is de besteding rechtmatig?
of anders geformuleerd:
* hebben we bereikt wat we wilden?
* hebben we gedaan wat we moesten doen?
* heeft het gekost wat het mocht kosten?