Gemeente Hoorn
Strooiwagens en sneeuwschuivers blijven rijden
In Hoorn blijven de strooiwagens rijden om de gladheid te bestrijden.
Landelijk is er een tekort aan strooizout. Daarom gebruikt de gemeente
Hoorn het zout vooral voor de belangrijke doorgaande routes. Zodra het
dooit trekken de sneeuwschuivers er op uit om het aangevroren sneeuw
weg te halen.
De gemeente Hoorn haalt haar strooizout bij het depot van het
hoogheemraadschap in Zwaagdijk. Dit wordt zorgvuldig gebruikt zodat er
nog voldoende is tot de voorraad aan het einde van deze week weer
wordt aangevuld. Het gebruik van een alternatief als zand heeft bij
dit weer geen zin. Doordat er regelmatig sneeuw valt wordt de stroeve
laag zand weer bedekt met een gladde laag sneeuw.
Strooien en schuiven
In de nachtelijke uren worden de doorgaande routes in Hoorn gestrooid.
Sommige woonstraten in Hoorn hebben een gladde laag vastgevroren
sneeuw. Strooien werkt daar op dit moment niet. De laag is te dik en
om het zout te laten werken moet er veel verkeer overheen rijden. Als
het dooit gaan de sneeuwschuivers overdag op pad om zoveel mogelijk
wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken. Via De Buitenlijn krijgt de
gemeenten meldingen van knelpunten die glad zijn en veel gebruikt
worden. De gladheidbestrijders proberen deze knelpunten zo snel
mogelijk op te lossen.
Strooiroutes
Hoorn kent vijf strooiroutes. De vijf strooiwagens rijden elk een
route met een strooiduur van ruim drie uur. Met elkaar verstrooien ze
gemiddeld 17.000 kilo zout over zon 250 kilometer aan wegen en
fietspaden. De eerste prioriteit is dat de doorgaande wegen, busroutes
en fietspaden begaanbaar zijn. Woonwijken en winkelcentra komen daarna
aan de beurt. De hoofd- en doorgaande wegen buiten de bebouwde kom
worden door het hoogheemraadschap en de provincie bestrooid.
Eigen straatje
De gemeente doet een beroep op de inwoners om hun eigen straatje
sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat was altijd al een goede gewoonte.
Reik hierbij de helpende hand aan buren die, omdat ze oud of minder
valide zijn, niet zelf hun straatje begaanbaar kunnen houden.
Laatste wijziging van deze pagina: 6 januari 2010