Consumentenbond
---
6 januari 2010
Afspraken overstappen internet falen
Ondanks de afspraken tussen providers en de overheid gaat het
overstappen naar een andere internetaanbieder nog vaak mis. Ruim één
op de vijf overstappers zit langer dan 24 uur zonder internet en bij
12% duurt het meer dan vijf dagen voordat de internetverbinding werkt,
zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Staatsecretaris Heemskerk heeft met de providers afgesproken dat per 1
januari 2009 consumenten bij een overstap in 95% van de gevallen
maximaal een etmaal zonder internet mogen zitten. Het onderzoek van de
bond wijst uit dat dit percentage niet wordt gehaald. Als de
aanbieders niet op korte termijn alsnog aan de afspraak voldoen dan
moeten er wettelijke maatregelen komen om het overstappen naar een
andere internetprovider voor consumenten te vereenvoudigen en te
versnellen.
Om het wisselen van aanbieder te vergemakkelijken hebben de
internetproviders een overstapservice in het leven geroepen. De
speciale url voor overstappen (`/overstappen' achter de webnaam van de
provider) is onder het grote publiek vrij onbekend. Uit het onderzoek
van de bond blijkt dat 64% van de ruim 800 ondervraagden niet weet dat
bij de grote providers de webpagina overstappen op deze manier direct
op te roepen is. Van hen die wel gebruikmaken van de overstapservice
gaat het overstappen naar een andere internetaanbieder iets soepeler.
22% van alle overstappers zit langer dan een dag zonder internet,
tegenover 16% van de overstappers die een overstapservice gebruikten.
Toch werkt ook de overstapservice niet optimaal. Consumenten worden
ook dan nog geconfronteerd met een abonnement van de oude aanbieder
dat niet is stopgezet (33%), een aansluiting bij de oude aanbieder die
te laat is afgesloten (23%), een aansluiting van de nieuwe aanbieder
die niet op de afgesproken datum werkt (20%) en de oude
internetprovider die nog steeds rekeningen stuurt (18%). Huiswerk dus
voor de providers. Overigens blijkt het wisselen tussen
ADSL-aanbieders vele malen langer internetonderbreking op te leveren
(31% langer dan 24 uur offline) dan overstappen van of naar een
kabelaanbieder (17% langer dan 24 uur zonder internet).
Marktwerking
Om er voor te zorgen dat de markt van internetaanbieders optimaal
werkt en er voldoende concurrentie is, moeten consumenten makkelijk,
snel en eenvoudig kunnen overstappen naar een andere aanbieder. 53%
van de ondervraagden uit dit onderzoek van de Consumentenbond geeft
aan voor de prijs over te stappen naar een andere aanbieder.
---