NIEUWSBERICHT
Utrecht, 5 januari 2010
CIO Report 2010: krimpende budgetten, stijgende verwachtingen
Als gevolg van de crisis in 2009 zijn de IT budgetten wereldwijd gemiddeld 15% gedaald.
Desondanks grijpt een overgrote meerderheid van de CIO's de crisis en de lagere budgetten aan
om de toegevoegde waarde van IT te vergroten. Onder meer door projecten die direct bijdragen
aan de business voorrang te geven of door sneller in te spelen op nieuwe marktomstandigheden.
Dit blijkt uit het jaarlijkse Capgemini CIO Report, een uitgebreide studie naar de ervaringen,
meningen en ambities van 490 CIO's in 14 landen. In Nederland werden 63 CIO's geïnterviewd.
Vrijwel alle CIO's hebben inmiddels de kernactiviteiten geïndustrialiseerd. Een IT-strategie geeft de
richting en IT-projecten krijgen prioriteit op basis van hun economische impact. Daarnaast besturen
Service Level Agreements (SLA's) de geleverde IT-diensten. Bovendien is er ruimte gemaakt voor
business innovatie met behulp van IT. "Cloud Computing gaat de core IT-activiteiten veranderen.
Business- en automatiseringsdiensten zullen meer vanaf het internet worden betrokken. Het bestaande
"make or buy" beleid zal op de schop gaan", aldus Eric Kruidhof, medeverantwoordelijk voor
Business Technology Transformation bij Capgemini Consulting.
Het CIO Report trekt een belangrijke conclusie over het gebruik van informatie. In samenwerking met
Prof. Donald Marchand van IMD in Lausanne zijn deelnemende ondernemingen op dit aspect
vergeleken. Het resultaat is onthutsend: meer dan 60% van de ondernemingen blijkt bestaande
systemen en aanwezige informatie onvoldoende te gebruiken. Eric Kruidhof legt uit: "In zwakke
economische tijden zou je verwachten dat gedane investeringen volledig worden benut. Dat is een
goedkoop middel om waarde te scheppen. Helaas blijkt dat nauwelijks het geval. De aandacht ligt bij
de uitvoering van projecten". De meest succesvolle ondernemingen blijken door training van
medewerkers en door hun beloningsbeleid wel op cultuur en gedrag rond het gebruik van informatie
te sturen.
Een exemplaar van het CIO Report kunt u downloaden via
http://www.nl.capgemini.com/diensten/consulting/
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een
omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.
Capgemini Consulting is het mondiale Strategy en Transformation Consulting label van de
Capgemini Group, gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van organisaties bij
verandertrajecten: van de ontwikkeling van innovatieve strategieën tot en met de uitvoering daarvan,
met continue aandacht voor duurzame resultaten. Capgemini Consulting biedt ondernemingen en
overheden een vernieuwende benadering, gebruikmakend van innovatieve methodes, technologie en
het talent van meer dan 4.000 consultants wereldwijd.
Voor meer informatie: www.nl.capgemini.com/diensten/consulting
Cap Gemini Nederland