3FM Serious Request bereikt 10,6 miljoen Nederlanders
3FM Serious Request 2009 heeft 10,6 miljoen Nederlanders van 10 jaar
en ouder bereikt via radio, tv en internet. Dit is 75% van alle
Nederlanders van 10 jaar en ouder. Hiermee evenaart 3FM het
recordbereik van 2008. De bekendheid van het crossmediale evenement is
met 82% in 2009 nog meer toegenomen. In 2008 was dit nog 79 procent.
Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De
Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO
en internetcijfers van Sitestat.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2009 plaats in
Groningen. Dj's Giel Beelen, Gerard Ekdom en Annemieke Schollaardt
maakten zes dagen lang radio, zonder te eten, vanuit het Glazen Huis
op de Grote Markt. De actie bracht in totaal een recordbedrag van EUR
7.113.447,- bijeen voor het malariabestrijdingprogramma van het Rode
Kruis.
"Tijdens het evenement werd aan de hand van alle reacties en
initiatieven al duidelijk dat heel Nederland met de drie dj's in het
Glazen Huis meeleefde. Nu wordt dat bevestigd door de cijfers. Dat is
fantastisch", zegt 3FM zendermanager Wilbert Mutsaers. "3FM Serious
Request behaalde een opbrengst waar we alleen van konden dromen.
Nederland bewijst eens te meer haar maatschappelijke betrokkenheid. Ik
kijk nu al uit naar de volgende editie."
Opvallend is met name de toename van het internetbereik. 866.000
unieke bezoekers vonden hun weg naar www.3fm.nl. Samen waren zij goed
voor maar liefst 11,8 pageviews. Een jaar eerder trok de website
623.000 unieke bezoekers. Zij leverden tezamen 7,4 pageviews op. Via
de website konden bezoekers de DJ's in het Glazen Huis volgen via de
livestream, platen aanvragen en bieden op bijzondere veilingitems.
Ook de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request zijn afgelopen jaar
beter bekeken. In totaal keken 6,5 miljoen mensen naar de
televisieprogramma's rondom het evenement. In 2008 waren dit nog 6
miljoen mensen.
Luisteraars in de doelgroep van 3FM beoordeelden 3FM Serious Request
met het mooie rapportcijfer 7,7. Verder blijkt dat 92 procent van de
ondervraagden uitkijkt naar een nieuwe editie in 2010.
Internationaal
Dit jaar stond voor de tweede maal een Glazen Huis in Zweden. De drie
dj's van P3 presenteerden daar van 14 tot en met 20 december
Musikjhälpen vanuit Gothenburg. Dat leverde EUR 552.425 op.
In het Duitssprekende deel van Zwitserland sloten drie dj's van DRS 3
zich op van 14 tot en met 19 december voor een eerste maal op tijdens
`Jeder Rappen Zählt'. Zij zamelden een totaal bedrag van EUR 4.699.410
in.
Studio Brussel zamelde met de Vlaamse variant `Music for Life' een
bedrag in van EUR 3.649.595. Een nieuw record voor België.
Alle acties bij elkaar leidden tot een totaalbedrag van EUR 16.008.597
voor de preventie en bestrijding van malaria door het Rode Kruis.
3FM Serious Request
Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode
Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan
de kerstdagen sluiten drie dj's van 3FM zich zes dagen lang op in een
glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live
radio en televisie. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers
aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie.
In 2004 haalde 3FM Serious Request EUR 915.955 op voor de
vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp
succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sluit Studio Brussel zich aan bij de
actie. In 2008 doet het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het
Zwitserse radiostation DRS 3 samen met Schweizer Fernsehen. In 2009
brengt de actie in Nederland EUR 7.113.447 op voor de preventie en
bestrijding van malaria.