Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Datum: 5 januari 2010
Recreatie en toerisme ook in 2010 hoog op de agenda
Op 23 oktober 2008 heeft de gemeenteraad de kadernota "marketing en promotie toeristisch product Dinkelland" vastgesteld. Hiermee is de eerste stap gezet in het verder ontwikkelen en uitdragen van het toeristisch product Dinkelland. Verantwoordelijk wethouder Jan ter Schegget: "Dinkelland heeft de toerist ontzettend veel te bieden, dit is alleen nog te weinig bekend bij (potentiële) bezoekers. Het doel is het toeristisch product Dinkelland verder te ontwikkelen, onderscheidend te maken en beter te organiseren, om zo meer dagrecreanten en verblijfstoeristen naar Dinkelland te trekken."
Jaarplan 2010
In maart 2009 is de kadernota vertaald naar een uitvoeringsprogramma voor de jaren 2009-2011. Hierin is aangegeven op welke wijze en wanneer invulling wordt gegeven aan de strategische aandachtsvelden in de komende periode. "Om concreet aan de slag te kunnen, is nu het jaarplan voor 2010 gemaakt en vastgesteld. Dit jaarplan geeft een overzicht en omschrijving van de uit te voeren of te starten projecten en activiteiten in 2010 met een bijbehorende planning en de kosten. Voor 2010 ziet het programma er als volgt uit:
Onderscheiden
. Uitvoering marketingcommunicatieplan
- afronding nieuwe toeristische portalsite voor de gemeente Dinkelland
- ontwikkelen algemene promotiemiddelen o.b.v. toeristisch concept
- ontwikkelen ambassadeurspakket
- persbewerking, advertenties en beursdeelname
- algemene internet- en e-mailmarketing
- vormgeven en lanceren van de vijf thema's uit het toeristisch concept
- stimuleren en aanjagen van product- en arrangementontwikkeling passend binnen het
toeristisch concept en de bijbehorende thema's
- vergroten betrokkenheid en draagvlak vanuit het bedrijfsleven (mede financieel)
. Uitvoering evenementenbeleid
. Coördinatie, ondersteunen, stimuleren en aanjagen van evenementen
Organiseren
. Toeristisch accountmanagement, ondersteunen en begeleiden van initiatieven van ondernemers binnen de toeristisch-recreatieve sector (veertien initiatieven tot kwaliteitsverbetering zijn inmiddels in behandeling).
. Invulling, versterking van de nieuwe toeristische organisatiestructuur met één samenwerkende VVV.
. Vervolg toeristische monitor
. Ontwikkelen en uitvoeren evenementenmonitoring i.s.m. SEBO en Saxion (pilot in Ootmarsum)
. Ontwikkelen nieuwe structuur voor de toeristenbelasting
Ontwikkelen
. Zichtbaar en beleefbaar maken recreatief aanbod kunst en cultuur
- Productontwikkeling ter versterking van het thema "Zinnenprikkelend cultureel"
- Bijdrage vanuit R&T aan de projecten "Kloostertuin" en "Molenbeek"
- Bijdrage vanuit R&T aan het project "t Stift"
. Optimaliseren routegebonden recreatie en versterken dagrecreatief aanbod
- Uitvoering van het plan om te komen tot 10 nieuwe PWF-plaatsen
- Optimaliseren van regionale routenetwerken i.s.m. Regio Twente
- Productontwikkeling binnen het kader "stimuleren streekeigen evenementen & voorzieningen"
- Project "uitbreiding en kwaliteitsverbetering fiets- en wandelpaden" i.s.m. Noordoost Twentse
gemeenten, onder meer planvoorbereiding en aanleg 5 km. fietspad en 5 km. wandelpad.
. Stimuleren kwaliteit verblijfstoeristisch aanbod
- Uitvoering van vijf reeds gerealiseerde bedrijfsnatuurplannen, opstellen van 10 nieuwe
bedrijfsnatuurplannen voor kleinschalige kampeerterreinen.
- Afronding en vaststelling beleidsnota permanente bewoning recreatiewoningen
. Overig
- Versterking toeristisch-recreatieve mogelijkheden binnen het Nationaal Landschap
- Optimaliseren recreatie en toerisme binnen gebiedsuitwerking Oud Ootmarsum - Nutter
Overig
. Uitvoeringsprogramma o.b.v. Streefbeeld Toerisme Twente
Prestatieovereenkomst met t. Federatie VVV's Dinkelland
Jan ter Schegget: "Een belangrijk onderdeel bij het succesvol uitvoeren van de kadernota en het uitvoeringsprogramma, is een goede toeristische organisatiestructuur. We zijn in nauw overleg met de VVV's over een nieuwe toeristische organisatiestructuur en een andere invulling van de VVV per 1 januari 2011. Voor de periode van januari 2010 tot januari 2011 is nu een aangepaste prestatieovereenkomst gesloten met de Federatie VVV's Dinkelland. Met name is hierin meer aandacht gegeven aan de taken en verantwoordelijkheden van de lokale VVV's. Een groot deel van de acties uit met name het marketingcommunicatieplan wordt door de gemeente opgezet, maar zal door de lokale VVV's overgenomen en uitgedragen moeten worden. Tevens is in deze tijdelijke prestatieovereenkomst de afstemming tussen de gemeentelijke plannen en ambities en die van de VVV opgenomen. Voor de uitvoering van een aantal projecten dat voortvloeit uit het marketingcommunicatieplan trekken wij een extra subsidie uit van
E 10.000,-."