PERSBERICHT
Ede, 5 januari 2010
Online retailers boeken 45% extra omzet tijdens feestdagen
Online retailers hebben maar liefst 45% extra omzet per week geboekt gedurende de periode van 1 november tot eind december 2009. Dit komt neer op een extra omzet van ¤ 24 miljoen per week. De extra omzet per week van de totale detailhandel daalde in de aanloop naar de feestweken naar verwachting met -7 tot -8% naar ¤ 450 miljoen ten opzichte van 2008 (bron: Detailhandel Nederland).
Dit blijkt uit een online onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research dat eind december is uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en webwinkels in Nederland. Begin december voerde Blauw Research al een soortgelijk onderzoek uit onder de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging, waarin de verwachte extra omzet in de aanloop naar het Sinterklaasfeest werd gemeten. Bij beide onderzoeken werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.
Weekomzet nog hoger dan verwacht.
Uit de resultaten van dit vervolgonderzoek blijkt dat de verwachte omzet nog voorzichtig werd ingeschat door de online retailers. Zij verwachtten gemiddeld 37% extra weekomzet. In de periode van 1 november tot en met 6 december 2009 verwachtten zij een omzet van ¤ 73 miljoen peer week te boeken. Buiten het feestseizoen, in de periode van 1 januari tot 1 november 2009, boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van ¤ 53 miljoenn. In de periode van 1 december tot en met 20 december 2009 kwam de gemiddelde weekomzet uit op ¤ 77,3 mmiljoen per week, zo blijkt uit het tweede onderzoek.
Feestweken duwen jaaromzet naar ¤ 6 miiljard
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De thuiswinkelbranche heeft zichzelf onderschat in het eerste onderzoek, de online retailers hebben met deze 45% stijging van de weekomzet nog betere weken gedraaid dan verwacht. Dat is opmerkelijk goed nieuws waarmee het nog fragiele herstel van de Nederlandse economie een positieve duw in de goede richting krijgt. Hetzelfde geldt voor de omzet van de online thuiswinkelmarkt die, mede dankzij het behoud van koopkracht in dit jaar, in de buurt van de ¤ 6 miljard komt na deze succesvolle feestwekken.'
- EINDE PERSBERICHT -
BLAUW RESEARCH:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energiie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.000 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Noot voor redacties:
Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht