Media alert
5 januari 2010
Differentiatie en retourmanagement uitdagingen voor retail in 2010
Manhattan Associates signaleert vijf retailtrends
Het economisch beladen jaar laat volgens Manhattan Associates in 2010 duidelijk zijn sporen na in de retailmarkt. In het streven de winstgevendheid te verhogen en concurrentievoordeel te behalen, leggen retailers dit jaar de focus op differentiatie in sourcing, verkoopkanalen, producten, diensten en retourinitiatieven.
Manhattan Associates, marktleider op het gebied van supply chain-oplossingen, signaleert vijf ontwikkelingen waarmee retailers zich in 2010 proberen te onderscheiden en optimaal profijt trachten te halen uit de aantrekkende markt:
1) Mixed sourcing - De onstabiele markt maakt het voor retailers lastiger om nauwkeurige verkoopvoorspellingen te doen. Om de inkooprisico's te beperken, verdelen retailers hun inkoop over regionale en internationale markten.
2) Grotere productdifferentiatie - Retailers willen zich van de concurrentie onderscheiden door het bieden van een groter en gevarieerder productaanbod.
3) Multichannel-retailing - Retailers proberen in 2010 concurrentievoordeel te behalen met een betere integratie van de verschillende verkoopkanalen. Zowel aan verkoopzijde (nieuwe klantdiensten) als aan inkoopzijde (verbeterd voorraadbeheer).
4) Verhoging visibiliteit en flexibiliteit - Om optimaal in te kunnen spelen op de snel veranderende vraag van klanten, verhogen retailers de flexibiliteit en visibiliteit van hun distributienetwerk. Met real-time inzicht in voorraden en orders, kan snel worden bijgestuurd wanneer nodig.
5) Nieuwe retourinitiatieven - De wensen van de klant staan meer dan ooit centraal. Klanten willlen meer keuze in het retourneren van producten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om online gekochte producten in de winkel terug te brengen. Een goede retourstrategie wordt een belangrijke differentiator voor retailers in 2010.
"2010 wordt een uitdagend jaar voor retailers. Met een gedegen focus op voorraadbeheer, retourmanagement, een goede integratie van verkoopkanalen en onderscheidende producten en diensten kunnen retailers optimaal profiteren van de verbeterende marktomstandigheden", zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. "Een goed inzicht in de voorraden en distributieactiviteiten en het nemen van intelligente beslissingen op basis van de beschikbare supply chain-data zijn cruciaal voor het realiseren van volledige flexibiliteit. Dit zal het verschil maken in 2010."
(332 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE