Ingezonden persbericht


|Datum 5 januari 2010                                                  |
|                                                                      |
|Utrecht zet fors in op meer herkenbaarheid                            |

|Utrecht start vandaag een intensief citymarketingbeleid waarbij       |
|Utrechters en de Utrechtse talenten centraal staan. Colin Benders     |
|componeerde speciaal een 'ode aan Utrecht' om te gebruiken voor de    |
|marketing van de stad. Utrecht is dé bron van authentiek talent rondom|
|kennis en cultuur en het is de hoogste tijd dat dit zowel (inter)     |
|nationaal als regionaal sterker herkend en uitgedragen wordt. Op de   |
|langere termijn levert dat sociaal, cultureel en economisch voordeel  |
|op voor de hele stad.                                                 |
|                                                                      |
|Bron van authentiek talent                                            |
|Utrecht is door de jaren heen een belangrijke broedplaats gebleken    |
|voor talent op het gebied van kennis en cultuur. Zo kent de stad de   |
|hoogst opgeleide bevolking van de grote vier steden, de beste         |
|universiteit van het land, zijn er veel kennisinstituten en heeft     |
|Utrecht twaalf Nobelprijswinnaars voortgebracht.                      |
|In de architectuur, muziek-, film-, gaming- en schrijverswereld zijn  |
|er ook legio culturele toptalenten van wereldniveau aan te wijzen uit |
|Utrecht. Dick Bruna, Pycke Koch, Gerrit Rietveld zijn hier voorbeelden|
|van. Maar ook vandaag de dag brengt de stad nog grote talenten voort. |
|Colin Benders, Ingmar Heytze en Janine Jansen zijn slechts enkele     |
|namen waar Utrecht trots op is.                                       |
|                                                                      |
|Kansen creëren                                                        |
|Floris de Gelder, wethouder Economische Zaken, Cultuur en             |
|Stadspromotie: "Juist in deze economisch mindere tijden is het zaak   |
|dat mensen en bedrijven om de juiste redenen voor Utrecht kiezen.     |
|Anders mis je positieve nieuwe impulsen qua werkgelegenheid, talent en|
|bedrijvigheid. Utrecht wil met deze campagne niet alleen de stad in de|
|etalage zetten, maar daarmee ook extra kansen creëren voor de bewoners|
|en bedrijven die de stad zo uniek maken."                             |
|                                                                      |
|Utrechters beste ambassadeurs                                         |
|Utrecht is niets zonder de mensen die er wonen, werken, leven en trots|
|zijn op hun stad. Uit divers onderzoek blijkt dat Utrechters zelf de  |
|beste ambassadeurs zijn voor de stad omdat zij als geen ander echt op |
|de hoogte zijn van de kracht van de stad en deze ook dagelijks        |
|ervaren. In de city marketing worden echte Utrechters en bronnen van  |
|authentiek talent daarom zoveel mogelijk aan het woord gelaten en in  |
|beeld gebracht. Dat past ook bij de echtheid die Utrecht als stad     |
|voorstaat.                                                            |
|                                                                      |
|Drieluik                                                              |
|Vanaf 2010 vinden er, gekoppeld aan de citymarketing, een hele reeks  |
|initiatieven en evenementen in en rond Utrecht plaats. Ter vergroting |
|van de eenheid en herkenning is hierbij een communicatief drieluik    |
|ontwikkeld dat dient als een terugkerend onderdeel in het geheel. Deze|
|citymarketing drie-eenheid bestaat uit een alleszeggend woordmerk en  |
|een eigentijdse muzikale en visuele ode aan de stad. Het gekozen      |
|woordmerk legt de nadruk op het woord 'echt'. De culturele            |
|veelzijdigheid van de stad wordt onderstreept doordat in de           |
|communicatiedriehoek ook bewegend beeld en geluid zijn opgenomen.     |
|Colin Benders componeerde speciaal voor de stad een 'ode aan Utrecht'.|
|Dit bijzondere muziekstuk wordt samen met een veelzeggende            |
|animatiefilm gepresenteerd. Deze mix biedt ook veel extra             |
|exposure-mogelijkheden.                                               |
|                                                                      |
|Imago Utrecht                                                         |
|Uit landelijk onderzoek blijkt dat Utrecht door Nederlanders vooral   |
|wordt gezien als een mooie, aantrekkelijke en gezellige stad. Utrecht |
|heeft bij het merendeel van de ondervraagden een uitgesproken positief|
|profiel. Men kan echter, vooral landelijk, veel minder goed verklaren |
|waaróm men dat vindt. Pas na doorvragen blijkt dat 1 op de 2          |
|Nederlanders Utrecht ziet als bron van authentiek talent en ook als   |
|stad met een grote historische waarde.                                |