FloraHolland
FloraHolland Aalsmeer: tegenvallend 2009, vertrouwen in 2010
AALSMEER, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
Aalsmeer realiseerde in 2009 een klokomzet van 1,13 miljard euro aan
bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat is een daling van 8 procent ten
opzichte van het jaar ervoor. De inkoop van bloemen en planten
verschoof voor een deel van de klok naar directe verkoop door de
landelijke bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. Via Connect -
vooral actief in de directe stromen tussen kweker en handelaar - werd
voor 1,4 miljard euro verhandeld. Dat betekende een groei van 2
procent.
Voor veel productgroepen bleef de prijsvorming achter. Als grootste
exportvestiging van FloraHolland ondervond Aalsmeer hinder van de
economische crisis. De marktplaats is in staat geweest om de
exploitatie en de bouw van handelsaccommodaties aan te passen aan de
veranderende markt. Met ruimte voor innovatie, een sterk netwerk en
een optimale dienstverlening werkt de marktplaats aan een positief
resultaat. Hierbij staan klantgerichtheid en het verlagen van kosten
ook in 2010 centraal.
Digitaal zakendoen in stroomversnelling
In 2009 heeft FloraHolland Aalsmeer opnieuw veel geïnvesteerd in
commerciële, logistieke en technische vernieuwing. Zo zijn de
inkoopmogelijkheden verder gemoderniseerd: de vernieuwing van tribune
F is afgerond en inkopers hebben op tribune E en F op iedere werkplek
standaard toegang tot vijf bloemenklokken. Door de marktplaats op deze
manier flexibeler in te richten, kunnen klanten op een efficiëntere
manier inkopen. Daarnaast zijn de productgroepen iris en freesia in
het afgelopen jaar overgegaan op beeldveilen. Samen met kwekers en
handelaren vult de veiling het beeldveilen in 2010 verder in. Ook is
veel tijd gestoken in het harmoniseren en afstemmen van veilschema's
tussen de exportvestigingen Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.
"Na een bewogen 2009 kijken we met vertrouwen uit naar 2010," zegt
Marcel Claessen, vestigingsmanager Aalsmeer. "Door te luisteren en
nauw samen te werken met aanvoerders en klanten blijft de kracht van
de marktplaats behouden."
Vernieuwing in logistiek en ketenoptimalisatie
In 2009 is gewerkt aan het stroomlijnen van de aanvoer door onder meer
het loskoppelen van het aanvoer- en keurproces. Daarnaast zijn
verbeteringen bereikt op het gebied van ketenoptimalisatie door
projecten als One-stop-docking: het in één dockbeweging afleveren van
sierteeltproducten en ophalen van logistieke middelen. In het voorjaar
werd het nieuwe Logistieke Middelen Centrum opgeleverd. Verder heeft
de invoering van unieke en uniforme locatiecoderingen de mogelijkheden
tot Tracking & Tracing (het volgen van productstromen) verbeterd en de
uitwisseling van elektronische transportopdrachten mogelijk gemaakt.
In 2010 ligt de focus op het aanscherpen van de logistieke organisatie
door onder meer de flexibilisering van arbeid.
Aandacht voor de omgeving
In het kader van de milieuwetgeving start FloraHolland Aalsmeer in
2010 met de bouw van een geluidswal aan de noordkant van de veiling.
De samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven in de Greenport
Aalsmeer verloopt constructief. Van plannen maken verschuift het
accent nu naar uitvoering van projecten in de Greenport Aalsmeer. Ook
in 2010 is FloraHolland een stabiele werkgever. De veiling blijft
medewerkers uitstekende doorgroeimogelijkheden bieden. Bloemenveiling
FloraHolland mag zich in 2010 Top Employer noemen.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Aalsmeer is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale
mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en
beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto's:
- Ook op tribune F (de rozenveilingzaal) hebben inkopers digitaal
standaard toegang tot vijf klokken.
- Drukte in de logistiek