FloraHolland
FloraHolland Bleiswijk steeds sterker in touw voor sierteeltdetailhandel
BLEISWIJK, 5 januari 2010 (persbericht) - Het jaar 2009 verliep voor
bloemenveiling FloraHolland Bleiswijk redelijk. Marktplaats Bleiswijk
richt zich met haar klokken vooral op de binnenlandse markt. De
Nederlandse markt voor bloemen en planten deed het in 2009 - ondanks
de economische crisis - nog redelijk goed. Er werden geen records
geboekt, maar vergeleken met de exportcijfers viel de ontwikkeling van
de bloemen- en plantenverkoop mee. FloraHolland Bleiswijk realiseerde
in 2009 een omzet via de klokken en Klokservice van 69 miljoen euro.
Dat is een daling van 2,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Er
vond een lichte verschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop door
de landelijke bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect.
Het assortiment voor de klokken ontwikkelt zich tot tevredenheid bij
klanten positief. Zowel in de breedte als kwalitatief werd het aanbod
verbeterd. Ook bij de groothandelscentra Terra Bleiswijk en Trends &
Trade wordt het aanbod steeds completer, wat de aantrekkingskracht van
marktplaats Bleiswijk op de Nederlandse en Belgische detailhandel en
tuincentra vergroot.
Door de vernieuwde dienst LMDB (Logistieke Maatwerken Diensten
Bleiswijk) en de uitbreiding van de dienst Klokservice per 1 januari
2010 kunnen klanten bij FloraHolland Bleiswijk terecht voor een nog
completer assortiment en dienstverlening op maat. Ook de
basisdienstverlening voor klokklanten is het afgelopen jaar weer
verbeterd, wat zich uit in een snellere aflevering bij de klant en
minder fouten in het distributieproces.
Intensieve samenwerking met ketenpartners
Het jaar 2009 stond voor vestiging Bleiswijk in het teken van het
verder uitbouwen van de marktplaats, waarbij het accent vooral op
samenwerking lag. In de samenwerking met zowel de groothandelscentra
als met brancheorganisaties als de Vereniging Bloemist-Winkeliers,
zijn grote stappen gezet. Zo heeft het project `Omarm de bloemist' een
vervolg gekregen met onder meer de organisatie van twee succesvolle
Marktplaats-events. Tijdens zo'n klantenevenement krijgen bloemisten
tips en advies aangereikt op het gebied van bloemen, planten, hardware
en ondernemerschap. Daarmee wordt de bloemist geholpen zijn
onderscheidend vermogen te vergroten. Geïnspireerd door het succes van
de oktober-editie van het Marktplaats-event is Bleiswijk van plan om
in het voor- en najaar van 2010 opnieuw twee van deze bijeenkomsten te
organiseren. Het Marktplaats-event in het voorjaar vindt plaats op
dinsdag 16 maart 2010.
Veel sierteelthandelshuizen directe stromen in Bleiswijk
Dankzij de centrale ligging is FloraHolland Bleiswijk een belangrijke
vestigingsplaats voor sierteelthandelshuizen die veel direct inkopen,
en ook voor logistieke dienstverleners in de agribusiness. Die positie
wordt sterker nu de nieuwe aansluiting van de N209 op de A12 en de
verbreding van de A12 bijna gereed zijn. In 2009 koos een aantal
nieuwe bedrijven voor huisvesting op de marktplaats Bleiswijk. Met een
uitbreiding van Logistiek dienstverlener Gist en de komst van het
plantenexportbedrijf Joba Plantenservice was een stijgende lijn
zichtbaar. De verkoop in Bleiswijk via FloraHolland Connect, actief in
de directe stromen tussen kweker en handelaar, groeide. Landelijk nam
de Connect-omzet toe met 2 procent. Bleiswijk ontwikkelt zich
daarnaast verder als een sterk logistiek centrum. In dat kader is
onderzocht of een AgriRail Terminal haalbaar is. Bleiswijk lijkt
daarvoor een geschikte locatie, met alle bedrijven - handel in bloemen
en planten én groenten en fruit - die zijn gevestigd op Greenparc
Bleiswijk.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Bleiswijk is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale
mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en
beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto: De afmijnzaal van FloraHolland Bleiswijk.