FloraHolland
Bloemenveiling FloraHolland: jaaromzet terug met vijf procent
Volume nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FLORAHOLLAND AALSMEER, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling
FloraHolland sloot het economisch lastige jaar 2009 af met een omzet
van ruim 3,8 miljard euro. Dat was 5 procent minder dan het jaar
ervoor, maar beter dan de verwachting in mei (-10 procent). Vooral de
sterke euro zorgde in een aantal exportlanden voor afzet- en
prijsdaling. Snijbloemen waren goed voor een omzetbedrag van 2,1
miljard euro (-12 procent). Kamer- en tuinplanten deden het met een
groei van 4 procent en een omzet van 1,7 miljard euro relatief goed.
Het aantal verwerkte bloemen en planten is met ruim 12 miljard stuks
nagenoeg gelijk aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de
meeste West-Europese consumenten ook bij een achterblijvende economie
nog steeds een bloemetje of plant kopen. "De sierteeltsector laat zich
niet uit het veld slaan. Met duurzaamheid en innovatie blijven we ook
internationaal voorop lopen", zegt Timo Huges, algemeen directeur van
FloraHolland.
Een aanzienlijk deel van de bijna 5.000 Nederlandse en internationale
leden van de coöperatie FloraHolland had bij achterblijvende
opbrengsten een moeilijk jaar. "Toch blijft deze sector innoveren. Met
energieloze of zelfs energieleverende kassen, productiviteitsverhoging
door kassenbouw in méér lagen en een drijvende kas investeert de
sector niet alleen in zichzelf, maar ook in de Nederlandse economie",
aldus Huges.
Digitaal zakendoen in stroomversnelling
De omzet via het belangrijkste afzetinstrument, de veertig
veilingklokken op de zes FloraHolland-marktplaatsen, eindigde op 2,4
miljard euro (-9 procent). Ook dit jaar vond een lichte verschuiving
plaats van klokverkoop naar verkoop door de landelijk opererende
bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. De omzet van
FloraHolland Connect, vooral actief in de directe stromen tussen
kweker en handelaar, nam met 2 procent toe tot een totaal van 1,4
miljard euro. De groeiende orchideeënaanvoer leverde samen met een
uitzonderlijk goed tuinplantenseizoen een belangrijke bijdrage aan
deze omzetstijging.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt, zowel bij FloraHolland Connect als bij de
veilingklokken. FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden en de
aantrekkelijkheid van de klok door uitbreiding van het aantal
projectie- en beeldveilklokken. Dat gebeurde met name bij de
exportveilingen (Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg), waar ook in
synchronisatie van veilschema's belangrijke stappen zijn gezet. "Om
vraag en aanbod maximaal te bundelen en de klok voor de keten
betaalbaar te houden, is verdere ontkoppeling van het commerciële en
het logistieke proces onontkoombaar", zegt Timo Huges.
Gebruik van de digitale handelsplatforms PlantConnect.nl (voor
planten) en FloraHolland e-Trade (voor bloemen) nam toe. Kopen Op
Afstand (KOA) - waarbij op afstand via de klok kan worden ingekocht -
groeide sterk. Ruim 45 procent van de bloemen wordt op de drie
exportvestigingen inmiddels op deze manier ingekocht. Ook de inzet van
webshops door export- en groothandelsklanten van de veiling nam
zichtbaar toe.
Joint venture voor sterke marktplaats Euregio
De drie regionale marktplaatsen (Venlo, Bleiswijk en Eelde)
profiteerden van de relatief betere afzetsituatie op de Nederlandse
markt. Venlo had een goed jaar, de omzetten van Eelde en Bleiswijk
bleven redelijk op niveau.
FloraHolland zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
Op de Nederlandse marktplaatsen investeert FloraHolland in 2010 in
totaal zo'n 55 miljoen euro. Daarmee blijft de veilingorganisatie iets
onder het niveau van de afschrijvingen. Geïnvesteerd wordt onder meer
in onroerend goed (verbouwing van verwerkingsruimten voor klanten),
één uniforme stapelwagen, verdere digitalisering en brandveiligheid.
Uitbreiding productieareaal in westen hard nodig
Voldoende ruimte voor de Nederlandse sierteeltproductie, geclusterd
rondom de veilcentra in het westen van het land, blijft een belangrijk
aandachtspunt voor Greenports Nederland. Greenports Nederland is een
publiek-privaat samenwerkingsverband tussen overheid en
tuinbouwbedrijfsleven. "Na Schiphol en de Rotterdamse haven verwerven
de Greenports intussen de status van derde Nederlandse mainport", zegt
Huges. "Sierteeltproductie en -handel in Nederland leveren een
eminente bijdrage aan de Nederlandse economie. Om de Nederlandse
kweker met al z'n innovatiekracht in de buurt van de handelscentra te
houden moet de gewenste uitbreiding van het productieareaal, zeker in
het westen, er dus gewoon komen!"
Bij de foto: Bij de exportvestiging Rijnsburg werden in november zeven
nieuwe projectieklokken geïnstalleerd.
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten
een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer,
Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. De jaaromzet is ruim 3,8
miljard euro. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt
FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. Bij
FloraHolland werken bijna 4400 medewerkers.