FloraHolland


Bloemenveiling FloraHolland: jaaromzet terug met vijf procent

Volume nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken

FLORAHOLLAND AALSMEER, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland sloot het economisch lastige jaar 2009 af met een omzet van ruim 3,8 miljard euro. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de verwachting in mei (-10 procent). Vooral de sterke euro zorgde in een aantal exportlanden voor afzet- en prijsdaling. Snijbloemen waren goed voor een omzetbedrag van 2,1 miljard euro (-12 procent). Kamer- en tuinplanten deden het met een groei van 4 procent en een omzet van 1,7 miljard euro relatief goed. Het aantal verwerkte bloemen en planten is met ruim 12 miljard stuks nagenoeg gelijk aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de meeste West-Europese consumenten ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant kopen. "De sierteeltsector laat zich niet uit het veld slaan. Met duurzaamheid en innovatie blijven we ook internationaal voorop lopen", zegt Timo Huges, algemeen directeur van FloraHolland.
Een aanzienlijk deel van de bijna 5.000 Nederlandse en internationale leden van de coöperatie FloraHolland had bij achterblijvende opbrengsten een moeilijk jaar. "Toch blijft deze sector innoveren. Met energieloze of zelfs energieleverende kassen, productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen en een drijvende kas investeert de sector niet alleen in zichzelf, maar ook in de Nederlandse economie", aldus Huges.

Digitaal zakendoen in stroomversnelling
De omzet via het belangrijkste afzetinstrument, de veertig veilingklokken op de zes FloraHolland-marktplaatsen, eindigde op 2,4 miljard euro (-9 procent). Ook dit jaar vond een lichte verschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop door de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. De omzet van FloraHolland Connect, vooral actief in de directe stromen tussen kweker en handelaar, nam met 2 procent toe tot een totaal van 1,4 miljard euro. De groeiende orchideeënaanvoer leverde samen met een uitzonderlijk goed tuinplantenseizoen een belangrijke bijdrage aan deze omzetstijging.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere stroomversnelling geraakt, zowel bij FloraHolland Connect als bij de veilingklokken. FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden en de aantrekkelijkheid van de klok door uitbreiding van het aantal projectie- en beeldveilklokken. Dat gebeurde met name bij de exportveilingen (Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg), waar ook in synchronisatie van veilschema's belangrijke stappen zijn gezet. "Om vraag en aanbod maximaal te bundelen en de klok voor de keten betaalbaar te houden, is verdere ontkoppeling van het commerciële en het logistieke proces onontkoombaar", zegt Timo Huges. Gebruik van de digitale handelsplatforms PlantConnect.nl (voor planten) en FloraHolland e-Trade (voor bloemen) nam toe. Kopen Op Afstand (KOA) - waarbij op afstand via de klok kan worden ingekocht - groeide sterk. Ruim 45 procent van de bloemen wordt op de drie exportvestigingen inmiddels op deze manier ingekocht. Ook de inzet van webshops door export- en groothandelsklanten van de veiling nam zichtbaar toe.

Joint venture voor sterke marktplaats Euregio
De drie regionale marktplaatsen (Venlo, Bleiswijk en Eelde) profiteerden van de relatief betere afzetsituatie op de Nederlandse markt. Venlo had een goed jaar, de omzetten van Eelde en Bleiswijk bleven redelijk op niveau.
FloraHolland zette dit jaar een belangrijke stap over de grens. Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio.
Op de Nederlandse marktplaatsen investeert FloraHolland in 2010 in totaal zo'n 55 miljoen euro. Daarmee blijft de veilingorganisatie iets onder het niveau van de afschrijvingen. Geïnvesteerd wordt onder meer in onroerend goed (verbouwing van verwerkingsruimten voor klanten), één uniforme stapelwagen, verdere digitalisering en brandveiligheid.

Uitbreiding productieareaal in westen hard nodig Voldoende ruimte voor de Nederlandse sierteeltproductie, geclusterd rondom de veilcentra in het westen van het land, blijft een belangrijk aandachtspunt voor Greenports Nederland. Greenports Nederland is een publiek-privaat samenwerkingsverband tussen overheid en tuinbouwbedrijfsleven. "Na Schiphol en de Rotterdamse haven verwerven de Greenports intussen de status van derde Nederlandse mainport", zegt Huges. "Sierteeltproductie en -handel in Nederland leveren een eminente bijdrage aan de Nederlandse economie. Om de Nederlandse kweker met al z'n innovatiekracht in de buurt van de handelscentra te houden moet de gewenste uitbreiding van het productieareaal, zeker in het westen, er dus gewoon komen!"

Bij de foto: Bij de exportvestiging Rijnsburg werden in november zeven nieuwe projectieklokken geïnstalleerd.

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. De jaaromzet is ruim 3,8 miljard euro. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. Bij FloraHolland werken bijna 4400 medewerkers.