FloraHolland
2009 voor FloraHolland Venlo goed en bewogen jaar
VENLO, 5 januari 2010 (persbericht) - Voor FloraHolland Venlo was 2009
een goed maar bewogen jaar. Wat omzet betreft groeide de vestiging
voor het achtste jaar op rij. De veilingomzet via de klokken en
Klokservice groeide met ruim 4,5 procent tot het recordbedrag van ruim
82 miljoen euro. Het totale aantal via de klok verhandelde bloemen en
planten steeg in 2009 met ruim 2 procent. Hierbij viel met name de
aanvoertoename in potplanten en tuinplanten op. De marktplaats Venlo
voldeed hiermee in 2009 weer prima aan de assortimentsverwachtingen
bij klanten.
De verkoop via de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie
FloraHolland Connect groeide met 2 procent.
In juli 2009 maakte de veiling bekend dat de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en de Landgard-vestigingen Herongen en Lüllingen in
2010 in een joint venture samen verder gaan.
In 2009 stond voor FloraHolland Venlo veel in het teken van het
uitbouwen van de gewenste groei en de diverse samenwerkingsverbanden.
De woensdagveiling in Venlo werd verder uitgebreid en groeide uit tot
een volwaardige veildag die een goede plek heeft in de veilweek. De op
Flora Trade Parc Venlo gevestigde `flower & design'-ondernemers
(waaronder FloraHolland Venlo zelf) zochten intensiever samenwerking
in gezamenlijke promotie van het grote assortiment en het gemak van
het bedrijventerrein. Twee nieuwe designbedrijven vestigden zich
intussen in Venlo.
Het veilinginitiatief Boomkwekerij Support Venlo (BSV) werd het
afgelopen jaar succesvol verder uitgebouwd. Het regioaanbod aan
boomkwekerijproducten is volledig in kaart gebracht. Steeds meer
kwekers van boomkwekerijproducten en tuinplanten organiseren inmiddels
hun afzet via BSV.
Nieuwe veiling Rhein-Maas in 2010
Het jaar 2010 staat voor FloraHolland Venlo in het teken van het
samengaan met de Landgard-vestigingen Herongen en Lüllingen in een
nieuwe joint venture. Onder de naam Veiling Rhein-Maas draaien vanaf
het najaar 2010 in Herongen acht veilingklokken. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio. Omdat de impact van deze samenvoeging van
de klokactiviteiten voor medewerkers, klanten en kwekers groot is,
kiest de veiling voor een zorgvuldig proces. FloraHolland Venlo spant
zich in om de klokverkoop en de dienstverlening tot het najaar van
2010 op het gewenste niveau te houden.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Venlo is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt.
FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden door uitbreiding van
het aantal projectie- en beeldveilklokken.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto: Snijbloemen in het logistieke proces in Venlo