FloraHolland


2009 voor FloraHolland Venlo goed en bewogen jaar

VENLO, 5 januari 2010 (persbericht) - Voor FloraHolland Venlo was 2009 een goed maar bewogen jaar. Wat omzet betreft groeide de vestiging voor het achtste jaar op rij. De veilingomzet via de klokken en Klokservice groeide met ruim 4,5 procent tot het recordbedrag van ruim 82 miljoen euro. Het totale aantal via de klok verhandelde bloemen en planten steeg in 2009 met ruim 2 procent. Hierbij viel met name de aanvoertoename in potplanten en tuinplanten op. De marktplaats Venlo voldeed hiermee in 2009 weer prima aan de assortimentsverwachtingen bij klanten.
De verkoop via de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 2 procent.
In juli 2009 maakte de veiling bekend dat de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en de Landgard-vestigingen Herongen en Lüllingen in 2010 in een joint venture samen verder gaan.

In 2009 stond voor FloraHolland Venlo veel in het teken van het uitbouwen van de gewenste groei en de diverse samenwerkingsverbanden. De woensdagveiling in Venlo werd verder uitgebreid en groeide uit tot een volwaardige veildag die een goede plek heeft in de veilweek. De op Flora Trade Parc Venlo gevestigde `flower & design'-ondernemers (waaronder FloraHolland Venlo zelf) zochten intensiever samenwerking in gezamenlijke promotie van het grote assortiment en het gemak van het bedrijventerrein. Twee nieuwe designbedrijven vestigden zich intussen in Venlo.
Het veilinginitiatief Boomkwekerij Support Venlo (BSV) werd het afgelopen jaar succesvol verder uitgebouwd. Het regioaanbod aan boomkwekerijproducten is volledig in kaart gebracht. Steeds meer kwekers van boomkwekerijproducten en tuinplanten organiseren inmiddels hun afzet via BSV.

Nieuwe veiling Rhein-Maas in 2010
Het jaar 2010 staat voor FloraHolland Venlo in het teken van het samengaan met de Landgard-vestigingen Herongen en Lüllingen in een nieuwe joint venture. Onder de naam Veiling Rhein-Maas draaien vanaf het najaar 2010 in Herongen acht veilingklokken. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio. Omdat de impact van deze samenvoeging van de klokactiviteiten voor medewerkers, klanten en kwekers groot is, kiest de veiling voor een zorgvuldig proces. FloraHolland Venlo spant zich in om de klokverkoop en de dienstverlening tot het najaar van 2010 op het gewenste niveau te houden.

Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FloraHolland Venlo is één van de zes vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12 miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen. Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere stroomversnelling geraakt.
FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en beeldveilklokken.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.

Bij de foto: Snijbloemen in het logistieke proces in Venlo