FloraHolland


FloraHolland Rijnsburg in 2009 in teken van vernieuwing

RIJNSBURG, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland in Rijnsburg realiseerde in 2009 een klokomzet van 343 miljoen euro. Dat is 12 procent minder dan in 2008. Het verschil wordt veroorzaakt door een afgenomen klokaanvoer en een lagere gemiddelde prijsvorming. Bij FloraHolland Rijnsburg worden voornamelijk snijbloemen verhandeld. Onder meer door achterblijvende exportcijfers was juist bij snijbloemen dit jaar sprake van een lagere prijsvorming. Verder vond in 2009 opnieuw een lichte verschuiving plaats van verkoop via de klok naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 2 procent. Het jaar 2009 stond bij FloraHolland Rijnsburg vooral in het teken van vernieuwing. Voor de inkopers in de afmijnzaal leidde dat tot meer gebruiksgemak. Een klanttevredenheidsonderzoek liet zien dat de klanten in Rijnsburg de dienstverlening van hun veiling overwegend positief beoordelen.

Het vervangen van de kopersbanken was het eerste zichtbare onderdeel van de reconstructie van de afmijnzaal. De nieuwe kopersbanken zijn groter, waardoor er meer ruimte is voor onder meer computers. Daarnaast is de techniek in de kopersbank volledig vernieuwd en zijn de telefonie- en data-aansluitingen vervangen. Als afsluiting van het vernieuwingsproject zijn in november 2009 alle veilingklokken vervangen door projectieklokken. Het aantal klokken is uitgebreid van zes naar zeven. Met op schermen geprojecteerde klokken krijgen de inkopers in de afmijnzaal méér informatie over de te veilen partij en de kweker. Aanvoerders kunnen op de klok hun eigen productfoto's en logo's laten zien. Op twee van de zeven klokken worden producten geveild door middel van beeldveilen. Bij beeldveilen komt het product niet meer fysiek voor de klok, maar worden transacties afgesloten op basis van productinformatie en productfoto's.
Beeldveilen betekent voor veel kwekers en handelaren een grote verandering. Samen met kwekers en handelaren vult de veiling het beeldveilen in 2010 verder in. De kracht van FloraHolland Rijnsburg blijft de concentratie van verkoop in één afmijnzaal, waar het volledige aanbod kan worden ingekocht.

Begroting bijgesteld
Om in te spelen op de tegenvallende omzet heeft FloraHolland Rijnsburg haar begroting begin 2009 fors bijgesteld. De focus werd gelegd op het verlagen van de kosten met behoud van de kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast werden enkele nieuwe diensten ontwikkeld, zoals `later afleveren'. Producten worden na het veilen niet direct bij de koper afgeleverd, maar geconditioneerd opgeslagen. Op afroep van de koper worden deze producten op een later tijdstip afgeleverd. Mede dankzij de investeringen in het logistieke proces van de afgelopen jaren en de inzet van de medewerkers is de logistieke productiviteit met tien procent gestegen. Voor FloraHolland Rijnsburg is dat een prima prestatie, zeker omdat het werkaanbod nagenoeg hetzelfde is gebleven.

Samenwerking in de keten
FloraHolland Rijnsburg is in 2009 intensiever met klanten gaan samenwerken. De veiling ondersteunt en faciliteert de Stichting Lijnrijders Belangen (SLB), die als doelstelling heeft de lijnrijderij te stimuleren. De SLB voert onder andere projecten uit op het gebied van opleiding, communicatie en certificering. Daarnaast was FloraHolland Rijnsburg in 2009 gastheer van de tweede Lijnrijdersbeurs.
Met handelaren die op het veilingcomplex cash & carry-activiteiten uitoefenen, onderzoekt de veiling hoe de bekendheid van deze bedrijven kan worden vergroot en waar de dienstverlening aan klanten kan worden geoptimaliseerd. Gezamenlijk doel is versterking van de aantrekkingskracht van de Rijnsburgse marktplaats. De samenwerking tussen de verschillende vestigingen van FloraHolland werd in 2009 verder geoptimaliseerd. Zo zijn de veilschema's van de drie exportvestigingen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg) in nauw overleg vastgesteld.

Dienstverlening goed, assortiment versterken
In het voorjaar van 2009 hield FloraHolland Rijnsburg een klanttevredenheids-onderzoek waaraan tachtig handelsbedrijven deelnamen. Het onderzoek wees uit dat klanten tevreden zijn over de dienstverlening van FloraHolland Rijnsburg. Circa 70 procent beoordeelt de dienstverlening als `goed'. Vooral de klantvriendelijkheid van de medewerkers en de betrouwbare logistiek dragen bij aan dit positieve beeld. Een concreet verbeterpunt uit het onderzoek is het versterken van het productaanbod voor de klokken. Klanten geven aan behoefte te hebben aan meer zware kwaliteit rozen, chrysanten en een basisassortiment planten. Voor 2010 vormen deze aanbevelingen een speerpunt in het commerciële beleid van FloraHolland Rijnsburg.

Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FloraHolland Rijnsburg is één van de zes vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12 miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen. Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens. Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.

Bij de foto: In 2009 werd de Rijnsburgse afmijnzaal vernieuwd en werden de klokken vervangen door projectieklokken