FloraHolland
FloraHolland Rijnsburg in 2009 in teken van vernieuwing
RIJNSBURG, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
in Rijnsburg realiseerde in 2009 een klokomzet van 343 miljoen euro.
Dat is 12 procent minder dan in 2008. Het verschil wordt veroorzaakt
door een afgenomen klokaanvoer en een lagere gemiddelde prijsvorming.
Bij FloraHolland Rijnsburg worden voornamelijk snijbloemen verhandeld.
Onder meer door achterblijvende exportcijfers was juist bij
snijbloemen dit jaar sprake van een lagere prijsvorming. Verder vond
in 2009 opnieuw een lichte verschuiving plaats van verkoop via de klok
naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via de landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 2
procent. Het jaar 2009 stond bij FloraHolland Rijnsburg vooral in het
teken van vernieuwing. Voor de inkopers in de afmijnzaal leidde dat
tot meer gebruiksgemak. Een klanttevredenheidsonderzoek liet zien dat
de klanten in Rijnsburg de dienstverlening van hun veiling overwegend
positief beoordelen.
Het vervangen van de kopersbanken was het eerste zichtbare onderdeel
van de reconstructie van de afmijnzaal. De nieuwe kopersbanken zijn
groter, waardoor er meer ruimte is voor onder meer computers.
Daarnaast is de techniek in de kopersbank volledig vernieuwd en zijn
de telefonie- en data-aansluitingen vervangen. Als afsluiting van het
vernieuwingsproject zijn in november 2009 alle veilingklokken
vervangen door projectieklokken. Het aantal klokken is uitgebreid van
zes naar zeven. Met op schermen geprojecteerde klokken krijgen de
inkopers in de afmijnzaal méér informatie over de te veilen partij en
de kweker. Aanvoerders kunnen op de klok hun eigen productfoto's en
logo's laten zien. Op twee van de zeven klokken worden producten
geveild door middel van beeldveilen. Bij beeldveilen komt het product
niet meer fysiek voor de klok, maar worden transacties afgesloten op
basis van productinformatie en productfoto's.
Beeldveilen betekent voor veel kwekers en handelaren een grote
verandering. Samen met kwekers en handelaren vult de veiling het
beeldveilen in 2010 verder in. De kracht van FloraHolland Rijnsburg
blijft de concentratie van verkoop in één afmijnzaal, waar het
volledige aanbod kan worden ingekocht.
Begroting bijgesteld
Om in te spelen op de tegenvallende omzet heeft FloraHolland Rijnsburg
haar begroting begin 2009 fors bijgesteld. De focus werd gelegd op het
verlagen van de kosten met behoud van de kwaliteit van de
dienstverlening. Daarnaast werden enkele nieuwe diensten ontwikkeld,
zoals `later afleveren'. Producten worden na het veilen niet direct
bij de koper afgeleverd, maar geconditioneerd opgeslagen. Op afroep
van de koper worden deze producten op een later tijdstip afgeleverd.
Mede dankzij de investeringen in het logistieke proces van de
afgelopen jaren en de inzet van de medewerkers is de logistieke
productiviteit met tien procent gestegen. Voor FloraHolland Rijnsburg
is dat een prima prestatie, zeker omdat het werkaanbod nagenoeg
hetzelfde is gebleven.
Samenwerking in de keten
FloraHolland Rijnsburg is in 2009 intensiever met klanten gaan
samenwerken. De veiling ondersteunt en faciliteert de Stichting
Lijnrijders Belangen (SLB), die als doelstelling heeft de lijnrijderij
te stimuleren. De SLB voert onder andere projecten uit op het gebied
van opleiding, communicatie en certificering. Daarnaast was
FloraHolland Rijnsburg in 2009 gastheer van de tweede
Lijnrijdersbeurs.
Met handelaren die op het veilingcomplex cash & carry-activiteiten
uitoefenen, onderzoekt de veiling hoe de bekendheid van deze bedrijven
kan worden vergroot en waar de dienstverlening aan klanten kan worden
geoptimaliseerd. Gezamenlijk doel is versterking van de
aantrekkingskracht van de Rijnsburgse marktplaats.
De samenwerking tussen de verschillende vestigingen van FloraHolland
werd in 2009 verder geoptimaliseerd. Zo zijn de veilschema's van de
drie exportvestigingen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg) in nauw
overleg vastgesteld.
Dienstverlening goed, assortiment versterken
In het voorjaar van 2009 hield FloraHolland Rijnsburg een
klanttevredenheids-onderzoek waaraan tachtig handelsbedrijven
deelnamen. Het onderzoek wees uit dat klanten tevreden zijn over de
dienstverlening van FloraHolland Rijnsburg. Circa 70 procent
beoordeelt de dienstverlening als `goed'. Vooral de
klantvriendelijkheid van de medewerkers en de betrouwbare logistiek
dragen bij aan dit positieve beeld. Een concreet verbeterpunt uit het
onderzoek is het versterken van het productaanbod voor de klokken.
Klanten geven aan behoefte te hebben aan meer zware kwaliteit rozen,
chrysanten en een basisassortiment planten. Voor 2010 vormen deze
aanbevelingen een speerpunt in het commerciële beleid van FloraHolland
Rijnsburg.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Rijnsburg is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale
mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en
beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto: In 2009 werd de Rijnsburgse afmijnzaal vernieuwd en
werden de klokken vervangen door projectieklokken