FloraHolland
2009 voor FloraHolland Naaldwijk in teken van virtualisering
NAALDWIJK, 5 januari 2010 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
in Naaldwijk realiseerde in 2009 een klokomzet van 771 miljoen euro
(-10 procent). Als tweede grootste exportveiling ondervond ook
FloraHolland Naaldwijk hinder van de economische crisis. Verder
verschoof dit jaar een klein deel van de klokverkoop naar verkoop via
bemiddeling door FloraHolland Connect, de landelijk opererende
bemiddelingsorganisatie van de veiling. FloraHolland Connect zag de
omzet in 2009 met 2 procent groeien.
Een omzetdaling vond vooral plaats bij de snijbloemen, waar de
prijsvorming achterbleef. Voor Naaldwijk is met name de export naar
Engeland en Rusland belangrijk. Juist in deze markten liep de verkoop
van bloemen en planten sterk terug. Door vroegtijdig de begroting bij
te stellen heeft FloraHolland Naaldwijk de ketenkosten in de hand
gehouden. Het jaar 2009 stond verder vooral in het teken van
vernieuwing. In 2009 zijn de traditionele klokken vervangen door
geprojecteerde klokken en is een aantal productgroepen bij de
snijbloemen overgegaan op beeldveilen.
Als grote werkgever in de regio heeft Naaldwijk een belangrijke rol
gespeeld in het opstellen van de Westland-agenda. Samen met andere
grote bedrijven en de gemeente zijn actieplannen opgesteld om het
Westland sterker uit de crisis tevoorschijn te laten komen. In 2010
neemt FloraHolland deel aan de uitvoering van deze plannen.
Mogelijkheden digitaal zakendoen verruimd
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in een verdere
stroomversnelling geraakt. In de synchronisatie van veilschema's heeft
Naaldwijk samen met de andere exportveilingen van FloraHolland
(Aalsmeer en Rijnsburg) belangrijke stappen gezet. FloraHolland
Naaldwijk verruimde de mogelijkheden om digitaal zaken te doen door
uitbreiding van het aantal projectieklokken. Deze klokken maken het
mogelijk om meer informatie zoals productfoto's en kwekerlogo's te
tonen. Alle afmijnzalen van Naaldwijk hebben nu de faciliteiten die
verdere invoering van beeldveilen mogelijk maken. Klanten van de
veiling gaan steeds meer digitaal inkopen. Het aantal Kopen Op Afstand
(KOA)-aansluitingen is in 2009 in Naaldwijk met 85 (21 procent)
toegenomen. Het omzetaandeel dat via KOA wordt gerealiseerd is in het
afgelopen jaar in Naaldwijk bij de snijbloemen gestegen tot 43 procent
(+5 procent). "Digitaal zaken doen heeft voordelen voor de hele keten.
In goed overleg met onze kwekers en kopers bekijken we hoe de
randvoorwaarden voor het verder invoeren van beeldveilen optimaal
kunnen worden ingevuld", aldus Gijs Kok, vestigingsmanager
FloraHolland Naaldwijk. "Beeldveilen is geen doel op zich. We
verwachten niet dat we op korte termijn bij alle producten op
beeldveilen overgaan."
Westland-agenda
Begin 2009 zijn door B&W van de gemeente Westland en een
vertegenwoordiging van het bedrijfsleven de gevolgen van de crisis
voor de Westlandse economie besproken. "We hebben met een kleine
stuurgroep een projectenagenda opgesteld die ervoor moet zorgen dat de
Westlandse economie sterker uit de crisis komt", zegt Kok. "Belangrijk
vertrekpunt hierbij is dat zulke belangrijke zaken als
kennisontwikkeling (onder andere Greenport Campus) en innovatie
(bijvoorbeeld aardwarmte, energieleverende kas en logistieke
concepten) ook in deze moeilijke tijd juist door moeten gaan."
FloraHolland Naaldwijk is in dat kader direct betrokken bij de
programma's `Westland als inspirerend marktcentrum' en `Betere
benutting van ICT in de sierteeltlogistiek'.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Naaldwijk is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto: De traditionele klokken zijn in de snijbloemenafmijnzalen
in Naaldwijk vervangen door projectieklokken.