FloraHolland
Klokservice FloraHolland Eelde lichtpunt in somber jaar
EELDE, 5 januari 2010 (persbericht) - FloraHolland Eelde realiseerde
in 2009 een omzet van 35 miljoen euro. Dat was bijna 4 procent lager
dan vorig jaar. Positief is dat de omzet van de afdeling klokservice
voor het achtste achtereenvolgende jaar steeg, in 2009 met maar liefst
18 procent. Dit is mede te danken aan verbetering van de
dienstverlening en het efficiënter inrichten van de binnendienst.
Verder vond in 2009 opnieuw een lichte verschuiving plaats van verkoop
via de klok naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect
groeide met 2 procent.
Was 2009 voor FloraHolland Eelde een lastig jaar, voor kwekers was het
buitengewoon moeilijk. Door de stijgende energiekosten en een
tegenvallende productopbrengst hebben veel kwekers in 2009 nauwelijks
iets verdiend.
Inkopers bij FloraHolland Eelde waren uiteindelijk niet ontevreden,
doordat zij goed hebben ingespeeld op de veranderde consumentenvraag.
De forse omzetstijging van de afdeling klokservice kwam vooral door
een toename van bestellingen van supermarkten en grote ketens. Als
geheel valt de exploitatie van FloraHolland Eelde duidelijk beter uit
dan in 2008, met name door kostenbesparingen als gevolg van
efficiënter werken.
Bij Groen Groep Eelde, waar boomkwekerijproducten worden verhandeld,
stagneerde de omzetontwikkeling na een aanvankelijk goed voorjaar.
Door goed op de kosten te letten bleef ook hier de exploitatie op het
niveau van vorig jaar.
Ontwikkelingsplannen
Voor 2010 zijn er vergevorderde plannen voor de nieuwbouw van een
aparte groothandel voor kopers en kwekers met benodigdheden voor de
professionele glastuinbouw, maar ook diverse bloemisterijproducten.
Ook gaat FloraHolland Eelde de planningstool Fresh Console, waarmee de
transportefficiency bij de bundeling van versproducten wordt verhoogd,
verder uitwerken. Met deze planningstool heeft FloraHolland Eelde
afgelopen jaar de juryprijs van het Platform Agrologistiek voor de
beste innovatie ontvangen.
Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij
maken
FloraHolland Eelde is één van de zes vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch
lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen,
kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor,
maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12
miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig
jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook
bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant
koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland
internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers
innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen
en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere
stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale
mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en
beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens.
Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard
mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van
FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint
venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde
marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen
(Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de
landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect)
ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de
veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.
Bij de foto: FloraHolland Eelde