Vialis
BR>
Vialis participeert in spoedaanpak-project A27 - A28
5 januari 2010
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de werkzaamheden aan de A27
tussen Everdingen en Rijnsweerd en de A28 tussen Utrecht en Amersfoort
eind 2009 gegund aan het consortium De Utrechtse Tulp (Vialis/KWS/Van
Hattum en Blankevoort, alle behorend tot VolkerWessels, en Mourik).
Door de werkzaamheden op de A27 en A28 te combineren en deze door één
aannemerscombinatie te laten uitvoeren, wordt de hinder zoveel
mogelijk beperkt. Met de gunning is bovendien een stap vooruit gezet
in 3 van de 30 knelpunten in de spoedaanpak. De werkzaamheden beginnen
in het voorjaar van 2010 en zijn in het voorjaar van 2013 afgerond.
Betere bereikbaarheid
Utrecht is het verkeershart van Nederland. Opstoppingen rondom de stad
hebben gevolgen voor de doorstroming van het verkeer in alle
richtingen. Daarnaast is de stad zelf door de drukte ook minder goed
bereikbaar. Daarom worden verschillende knelpunten rondom Utrecht
versneld aangepakt.
Spoedaanpak
De opdracht maakt deel uit van de Spoedaanpak wegen. In de spoedaanpak
zijn 30 verkeersknelpunten opgenomen die vallen onder de wet
Versnelling Besluitvorming Wegprojecten. Met deze vernieuwde wetgeving
en vroegtijdige aanbesteding worden knelpunten efficiënter aangepakt
waardoor de weggebruiker eerder kan profiteren van een betere
doorstroming. Bij de A27 en A28 gebeurt dat onder andere door tijdens
het onderhoud aan de weg voorbereidingen voor de uitbreiding van de
A27 en A28 mee te nemen. De ontwerpbesluiten voor de weguitbreiding
van de A27 en A28 gaan begin 2010 ter visie, waarna inspraak mogelijk
is. In het contract met de aannemerscombinatie is rekening gehouden
met de mogelijkheid dat eventuele inspraakreacties leiden tot
wijzigingen in de werkzaamheden.
Gunning
Het consortium Vialis/KWS/Van Hattum en Blankevoort, allen behorend
tot VolkerWessels, en Mourik werd gekozen uit zes partijen na een
intensieve aanbesteding door Rijkswaterstaat. Op basis van de
belangrijkste gunningscriteria verkeer, prijsvorming, planning en
ontwerp, kwam het consortium als economisch meest voordelige
inschrijving uit de bus. Ook voldeed het consortium aan belangrijke
doelstellingen van Rijkswaterstaat zoals goede samenwerking tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer, verkeersmanagement en publieksgerichte
uitvoering. De aard van de werkzaamheden door het consortium zijn
divers, maar zullen naast het asfalt hoofdzakelijk bestaan uit het
aanbrengen van dynamisch verkeersmanagement aan de hand van aanpasbare
openbare verlichting, elektronische bewegwijzering en camera's, en het
realiseren en aanpassen van viaducten en geluidschermen.
Werkzaamheden Vialis
Vialis is binnen dit project verantwoordelijk voor de DVM-systemen,
het vervangen van de verkeerssignalering, het behouden van de
bestaande TDI's (Toerit Dosseer Installaties) en het bijplaatsen van
extra TDI's, het vernieuwen en dynamisch maken van de OV-systemen en
het plaatsen van camerasystemen langs de spits- en plusstroken.